Kertomalla työstäsi lisäät tietoisuutta tärkeästä tehtävästä ja nostat luottamusmiesten arvostusta. Työn esiin nostaminen voi kannustaa luottamusmiesten valintaan myös sellaisilla työpaikoilla, joissa ei vaikkapa vielä ole tehyläistä luottamusmiestä.

Kannustaminen on lopulta yksinkertaista: kerro työstäsi, onnistumisista, työn merkityksellisyydestä ja miksi sinä itse haluat olla luottamusmies. Ystävän tai kollegan neuvolla ja rohkaisulla voi olla iso vaikutus päätökseen. Ole tukena kollegoillesi!

Näistä syistä omasta työstä kannattaa kertoa

• Rohkaiset kollegoja ryhtymään itsekin luottamusmieheksi.
  • Nostat työsi arvostusta.
  • Teet luottamusmiehen roolin tutuksi. Varsinkaan uusille alalle tuleville ei välttämättä ole selvää, mikä luottamusmies on ja mitä hän tekee.
  • Lisäät yhteisöllisyyttä: me emme tee tätä työtä yksin!
  • Nostat esiin tehyläisen muutosvoiman ja sen hyvän, mitä teet.

Somessa työ näkyväksi

Somen kautta tavoitat laajoja yleisöjä. Omia postauksia voi kytkeä aiheisiin esimerkiksi tunnisteilla #luottamusmies #tehyläinenluottamusmies #tehy. Kanavina voivat olla Twitter, Instagram tai Facebook. Kuitenkin hyvä muistaa, että jos tilisi on yksityinen, eivät postauksesi näy muille kuin seuraajille.

Omasta työstä saa kertoa, mutta on hyvä pitää sellaiset tiedot poissa, joista voisi tunnistaa henkilöitä. Onnistumisista voi kertoa yleisesti. Voit kertoa työstäsi esimerkiksi seuraavien näkökulmien avulla:

• Miksi haluat olla työntekijöiden edustaja?
  • Mikä onnistuminen on jäänyt parhaiten mieleen?
  • Mikä on ollut suurin saavutus luottamusmiehenä?
  • Mikä työssä palkitsee?
  • Mitä kumppanuus ja hyvä yhteistyö työnantajan suuntaan merkitsee?

Onnistumisista kertominen kannustaa ja toimii positiivisena esimerkkinä. Halutessasi voit tägätä esimerkiksi työnantajan. Voit käyttää tunnisteina esim. #tehy #tehyläinenluottamusmies #muutosvoima.

Osallistu somessa työelämäkeskusteluihin

Osallistu aktiivisesti työelämään liittyviin keskusteluihin eri some-kanavissa. Voit tuoda edellä listattuja näkökulmia niissäkin esiin sekä hyviä esimerkkejä omasta työstä. Se on luonteva tapa tuoda omaa työtä ja alan arkea esille.

Somessa kannattaa aina esiintyä asiallisesti ja pyrkiä rakentavaan keskusteluun, vaikka asiat voisivat itsessä herättää vahvoja tunteitakin. Asiallisella tyylillä pääsee helpommin puuttumaan alan epäkohtiin ja nostamaan omaa ääntä kuuluviin.

Luottamusmies edustaa Tehyä ja tällöin viestinnän tulee olla Tehyn arvojen ja tavoitteiden mukaista.

Lukuvinkit

Luottamusmies työpaikalla - tärkein jäsenetu

Verkkosivustoltamme löydät luottamusmiehen tehtävistä myös listausta. Nekin voivat herättää ajatuksia, mitä asioita voit työstäsi nostaa esiin.

Kuvituskuva

Luottamusmies on yhteistyökumppani

Katso alta video, jossa työnantajat ja luottamusmiehet kertovat yhteistyön merkityksestä.