Hyvinvointialueille siirtyminen

Kunnissa ja kuntayhtymissä työskentelevät sote- ja pelastustoimen työntekijät siirtyvät vuoden 2023 alussa hyvinvointialueiden palvelukseen. Tehyn toimijoilla on tärkeä rooli muutostilanteessa: valvoa työntekijöiden etuja sekä tukea ja neuvoa tehyläisiä eri tilanteissa.

Kuntien ja kuntayhtymien työntekijät siirtyvät hyvinvointialueiden palvelukseen liikkeenluovutuksella. Uuden työnantajan palvelukseen siirtymisessä on tärkeää huomioida tiettyjä työsuhteen ehtoihin liittyviä asioita.

Verkkosivusto tehyläisten apuna

Olemme koonneet Tehyn työelämäoppaaseen sisältöjä, joista löytyy lisätietoa muun muassa palkasta, lomista, työsuhteen jatkumisesta ja muista tehyläisille tärkeistä asioista. Verkkosivuille päivitetään myös usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen. Osio löytyy helposti osoitteessa tehy.fi/hyvinvointialue

Tehyn toimijoilla on tärkeä rooli muutostilanteessa

Hyvinvointialueille siirtyminen on historiallinen, ennenkokematon tilanne. Valtava määrä työntekijöitä siirtyy uuden työnantajan palvelukseen. Tehtävämme on varmistaa, että muutoksessa tehyläisten edut säilyvät tai paranevat. On tärkeää, että työpaikoilla myös työntekijät ovat ajan tasalla tilanteesta ja pitävät huolta omista oikeuksistaan.

Vinkkejä, miten voit toimijana vaikuttaa

Toimijana olet avainasemassa siinä, että siirtyminen uusien työnantajien palvelukseen tapahtuu ongelmitta ja niin, että työntekijöiden asemaa ei heikennetä. Olet työntekijöiden lähin tuki työpaikalla ja neuvottelet työnantajan kanssa epäselvissä tilanteissa.

• Seuraa Tehyn viestintää, mm. uutiskirjeitä, somekanavia, verkkosivuja, koulutuksia.
  • Jaa saamaasi tietoa säännöllisesti edustamillesi työntekijöille tai ammattiosaston jäsenille. Toisto on tärkeää: kaikki viestit eivät aina tavoita kaikkia.
  • Ole syksyn aikana aktiivisesti yhteydessä edustamiisi työntekijöihin. Muistuta, että hyvinvointialueille siirtymisessä on tärkeää pitää kiinni omista oikeuksistaan. Tarjoa apuasi mahdollisissa kysymyksissä tai epäselvissä tilanteissa, esimerkiksi aina, jos työntekijää pyydetään allekirjoittamaan uusi työsopimus. Kerro, että Tehyn verkkosivuilta tehy.fi/hyvinvointialue selviää moni asia.
  • Huolehdi tehyläisten edunvalvonnasta. Voit aina olla yhteydessä asiantuntijoihimme, jos jokin mietityttää. On tärkeää, että olemme ajan tasalla siinä, mitä työpaikallasi tapahtuu, joten viestithän Tehyyn uusista tilanteista.
  • Muista jäsenhankinta. Tarjoa Tehyn jäsenyyttä työpaikalla. Kerro, että jäsenyys on tärkeä turva työelämässä: tukea ja apua saa tarvittaessa luottamusmieheltä tai asiantuntijoiltamme. Poimi kokoamistamme vinkeistä suositteluun itsellesi parhaimmat käyttöön.

tehy.fi/hyvinvointialue

Tämä on osoite, josta löytyy kaikki oleellinen tieto hyvinvointialueille siirtymiseen liittyen. Käy työelämäoppaan osiossa säännöllisesti ja vinkkaa myös edustamillesi tehyläisille!

Hoitaja

Katso webinaaritallenteita

Hyvinvointialueille siirtymiseen liittyviä webinaaritallenteita voit katsoa ja kuunnella milloin vaan! Niistä saat tärkeää tietoa Tehyn asiantuntijoiden kertomana.

tietokone

Lue liikkeenluovutuksen vaikutuksista työntekijöille

26.1.2022 pidetyn webinaarin esitysaineistossa on hyvää toimijoille suunnattua tietoa, muun muassa liikkeenluovutuksen vaikutuksesta työsuhteisiin ja virkojen siirtämisestä.

Hoitajat juttelevat