Tiimityö on parasta palautetta

”Muistan esimerkiksi yhden kiireisen pääsiäisen. Silloin 55 tunnin varallaolosta taisin olla töissä 37 tuntia, melkein putkeen. Teimme oman pätkäni aikana monta sydänleikkausta, hätätapauksia tuli nopealla tahdilla saliin. Taisimme pelastaa siinä monta henkeä.

Näissä tilanteissa tiimityön merkitys korostuu. Kaikkia osapuolia tarvitaan potilaan hyväksi. Potilaalla voi olla hätä, mutta meillä ei saa olla kiire. Kaikki asiat tehdään silloinkin tarkistuslistojen kautta. Hätätilanteissa pitää soveltaa sitä osaamista ja oppeja, joita on omaksunut, kun ei ole hätä. Pitää pystyä priorisoimaan ja tehdä päätöksiä siitä, mikä on tärkeintä tehdä seuraavaksi.

Työskentelen anestesiasairaanhoitajana keskusleikkausosastolla Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Meiltä saa anestesiapalvelut eri osastoille päivystysaikaan. Mitä tahansa voi siis tulla ovesta.

Paras kiitos ja tuki tulee tiimistä. Potilaiden kanssa vietämme yleensä sen akuuteimman hetken, jonka jälkeen hän pääsee eteenpäin. Leikkauksen jälkeen kiitämme toisiamme hyvästä työstä. Olemme antaneet potilaalle mahdollisuuden selviytyä.”

Tehyläinen anestesiasairaanhoitaja Tatu Tiala, Oulu

Tehyssä on 160 000 jäsentä, joissa on tuhansia sairaanhoitajia. Liity sinäkin Tehyyn! Lue lisää liittymisestä.

Muita parhaita hetkiä:

”Kerran aamupiirissä taustaltaan erikielinen lapsi alkoi laulaa täydellisesti Tuiki tuiki tähtöstä. Aikaisemmin hän oli ollut vastaavassa tilanteessa hiljaa. Pitkäjänteinen työ oli tuottanut tuloksen.”

Tehyläinen lastenhoitaja Anna Riitta Eloranta, Vantaa

”Paras hetki työssäni on, kun potilas ymmärtää uniapnean hoidon hyödyn itselleen. Laitehoidon aiheuttamat muutokset potilaan voinnissa ovat usein dramaattisia ja he kokevat saaneensa elämänsä takaisin. Silloin koen onnistumisen riemua.”

Tehyläinen unihoitaja Sari Melkko, Turku

”Oli hieno tunne, kun löysin sopivia punasoluja potilaalle. Erittäin huonossa kunnossa tullut potilas toipui ja pääsi hoidossa eteenpäin.”

Tehyläinen bioanalyytikko Juuli Korhonen, Lahti

”Syömishäiriökuntoutuja nukahti hoitopöydälle, kun annoin hänelle painelurentotusta. Sain hänet hetkeksi vapautumaan ja syvään rentoutumisen tilaan.”

Tehyläinen fysioterapeutti Päivi Herva, Rovaniemi

”Kerran potilaalta irtosivat etuhampaat juurineen tennismailan iskeydyttyä niihin. Hampaat saatiin pelastettua, koska annoin puhelimessa ensiapuohjeet.”

Tehyläinen suuhygienisti Sarianna Piispanen, Helsinki

”Sain henkihieverissä olleen potilaan virkoamaan yksikössä koekäytössä olleiden välineiden avulla. Hänen kuntonsa parani valtavasti matkalla sairaalaan.”

Tehyläinen ensihoitaja Jaakko Estola, Mikkeli

”2-vuotias lapsi oli kiltisti paikoillaan tehdessäni hänelle pään CT-tutkimusta, vaikka oli sattunut pahasti. Lapset ovatkin usein reippaampia kuin aikuiset.”

Tehyläinen röntgenhoitaja Outi Savijärvi, Tampere

”Harhainen ja lähes toimintakyvytön vanhus toipui osastohoidossa. Hän pystyi palaamaan kotiin, jonka oli aiemmin kokenut turvattomaksi paikaksi.””

Tehyläinen lähihoitaja Tuire Lehtonen, Kuopio

”Lastenlääkäri tuli imetyskoulutukseni jälkeen sanomaan, että nyt minä tajuan, miksi niin monella perheellä imetys ei ole lähtenyt sujumaan.”

Tehyläinen imetyskoordinaattori Johanna Koivisto, Helsinki

”Erään puhelun jälkeen menin hartiat lytyssä kahvihuoneeseen, meinasin jo luovuttaa koko homman. Työntekijäni tsemppasivat ja kannustivat jatkamaan ja lopulta se kannatti, muutosdraivi iski päälle.”

Tehyläinen osastonhoitaja Outi Väyrynen, Suomussalmi