Tietoa urbaanilegendoja ja tunteita vastaan

”Työskentelen Hyksin naistenklinikalla imetyskoordinaattorina. Osa työstäni on terveydenhuollon ammattilaisten kouluttamista imetykseen liittyvissä asioissa. Imetys herättää paljon tunteita. Omat kokemukset saattavat värittää hirveästi sitä tietoa, mikä imetyksessä on mahdollista ja mikä ei.

Urbaanilegendat myös toistuvat tiuhaan. Jos ei ole parempaa tietoa, niitähän toistavat ammattilaisetkin uskollisesti. Tieto on imetysasioissa valttia. Lääkäreidenkin tiedot imetyksestä perustuvat usein siihen, mitä he ovat omista tai lähipiirin kokemuksista oppineet. Heidän peruskoulutuksessaan ei ole asiasta mitään, vaikka tietoa esimerkiksi äidinmaidon koostumuksesta voi olla.

Erään koulutukseni jälkeen lastenlääkäri tuli minulle kertomaan, kuinka hänen lamppunsa oli syttynyt. Hän kertoi luulleensa, että toisilla vain lähtee imetys käyntiin paremmin ja toisilla huonommin. Tosiasiassa siihen vaikuttavat monet tekijät. Usein hoitohenkilökunnalla on paljon tietoa imetyksestä. Kannustan myös kaikkia sitä tietoa lääkäreille perustellen jakamaan!

Ei minun missionani ole saada kaikkia Suomen äitejä imettämään vaan se, että jotka haluavat imettää, saisivat mahdollisimman hyvät eväät siihen. Kouluttamalla asiantuntijoita voin siihen kaikkein eniten vaikuttaa.”

Tehyläinen imetyskoordinaattori ja kätilö Johanna Koivisto, Helsinki

Tehyssä on 160 000 jäsentä, joissa on tuhansia kätilöitä. Liity sinäkin Tehyyn!

Muita parhaita hetkiä:

”Kerran aamupiirissä taustaltaan erikielinen lapsi alkoi laulaa täydellisesti Tuiki tuiki tähtöstä. Aikaisemmin hän oli ollut vastaavassa tilanteessa hiljaa. Pitkäjänteinen työ oli tuottanut tuloksen.”

Tehyläinen lastenhoitaja Anna Riitta Eloranta, Vantaa

”Paras hetki työssäni on, kun potilas ymmärtää uniapnean hoidon hyödyn itselleen. Laitehoidon aiheuttamat muutokset potilaan voinnissa ovat usein dramaattisia ja he kokevat saaneensa elämänsä takaisin. Silloin koen onnistumisen riemua.”

Tehyläinen unihoitaja Sari Melkko, Turku

”Kun kaikki tekevät tiiminä työtä yhdessä potilaan hyväksi, jokaista tarvitaan. Jokainen osaa oman tehtävänsä, ilman emme onnistuisi.”

Tehyläinen anestesiasairaanhoitaja Tatu Tiala, Oulu

”Oli hieno tunne, kun löysin sopivia punasoluja potilaalle. Erittäin huonossa kunnossa tullut potilas toipui ja pääsi hoidossa eteenpäin.”

Tehyläinen bioanalyytikko Juuli Korhonen, Lahti

”Syömishäiriökuntoutuja nukahti hoitopöydälle, kun annoin hänelle painelurentotusta. Sain hänet hetkeksi vapautumaan ja syvään rentoutumisen tilaan.”

Tehyläinen fysioterapeutti Päivi Herva, Rovaniemi

”Kerran potilaalta irtosivat etuhampaat juurineen tennismailan iskeydyttyä niihin. Hampaat saatiin pelastettua, koska annoin puhelimessa ensiapuohjeet.”

Tehyläinen suuhygienisti Sarianna Piispanen, Helsinki

”Sain henkihieverissä olleen potilaan virkoamaan yksikössä koekäytössä olleiden välineiden avulla. Hänen kuntonsa parani valtavasti matkalla sairaalaan.”

Tehyläinen ensihoitaja Jaakko Estola, Mikkeli

”2-vuotias lapsi oli kiltisti paikoillaan tehdessäni hänelle pään CT-tutkimusta, vaikka oli sattunut pahasti. Lapset ovatkin usein reippaampia kuin aikuiset.”

Tehyläinen röntgenhoitaja Outi Savijärvi, Tampere

”Harhainen ja lähes toimintakyvytön vanhus toipui osastohoidossa. Hän pystyi palaamaan kotiin, jonka oli aiemmin kokenut turvattomaksi paikaksi.”

Tehyläinen lähihoitaja Tuire Lehtonen, Kuopio