Osallistava johtamistapa tuo luottamuksen

”Työskentelen Suomussalmen terveyskeskussairaalan akuuttiosastolla osastonhoitajana. Viime syksynä saimme tiedon, että osastopaikkoja vähennetään ja avopalveluita vahvistetaan. Tieto herätti huolta mielekkään työn jatkumisesta ja riittämättömistä resursseista huolehtia paikkakunnan potilaista.

Henkilöstön kanssa ryhdyimme yhdessä pohtimaan, miten voimme kehittää toimintaamme niin, että muutoksista selvitään. Päätimme että olemme aktiivisia muutoksessa, emmekä jää vain odottamaan, mitä muut meille keksivät.

Meidät on vallannut muutosdraivi ja olen saanut työntekijät osallistettua muutokseen mukaan. Työntekijät ovat olleet innostuneena ideoimassa uutta toimintamallia ja tuoneet arvokkaita näkökulmia esiin pitkin kehittämistyön. Positiivinen asenne näkyy työhyvinvointina ja olemme kaikki sitoutuneet yhteisiin tavoitteisiin potilaiden parhaaksi.

Itselleni prosessi on myös tarkoittanut sisäistä kasvua esimiehenä. Vuoropuhelu kaikkien oman alojen asiantuntijoiden kanssa on laajentanut myös omaa näkökulmaani. Meillä on mukana Lean-ajattelu. Sen mukaan olisi hukkaan heitetty resurssi, jos työtä tekevien ihmisten kokemuksia ja ideoita ei otettaisi huomioon. Onnistunut vuorovaikutus on valtava voima työyhteisössä.

Olen ollut kuutisen vuotta esimiehenä ja meneillä oleva muutos on ensimmäinen suuri muutoksen johtamisen haaste esimiesurallani. Kun lähdimme pilotoimaan uutta malliamme, alku ei ollut helppo. Erään puhelun jälkeen menin kahvihuoneeseen hartiat lytyssä ja työntekijät tsemppasivat minua. Silloin menivät kylmät väreet, kun sain työntekijöiltä tukea ja tunsin, että he luottavat minuun.

Esimiestyö osallistavalla työotteella on unelmatyötä, koska minulla on ammattitaitoiset ja upeat työntekijät, joihin voin luottaa ja saamme aikaan tulosta!”

Tehyläinen osastonhoitaja Outi Väyrynen, Suomussalmi

Tehyssä on 160 000 jäsentä, joissa on myös tuhansia esimiehiä. Liity sinäkin Tehyyn!

Muita parhaita hetkiä:

”Kerran aamupiirissä taustaltaan erikielinen lapsi alkoi laulaa täydellisesti Tuiki tuiki tähtöstä. Aikaisemmin hän oli ollut vastaavassa tilanteessa hiljaa. Pitkäjänteinen työ oli tuottanut tuloksen.”

Tehyläinen lastenhoitaja Anna Riitta Eloranta, Vantaa

”Paras hetki työssäni on, kun potilas ymmärtää uniapnean hoidon hyödyn itselleen. Laitehoidon aiheuttamat muutokset potilaan voinnissa ovat usein dramaattisia ja he kokevat saaneensa elämänsä takaisin. Silloin koen onnistumisen riemua.”

Tehyläinen unihoitaja Sari Melkko, Turku

”Kun kaikki tekevät tiiminä työtä yhdessä potilaan hyväksi, jokaista tarvitaan. Jokainen osaa oman tehtävänsä, ilman emme onnistuisi.”

Tehyläinen anestesiasairaanhoitaja Tatu Tiala, Oulu

”Oli hieno tunne, kun löysin sopivia punasoluja potilaalle. Erittäin huonossa kunnossa tullut potilas toipui ja pääsi hoidossa eteenpäin.”

Tehyläinen bioanalyytikko Juuli Korhonen, Lahti

”Syömishäiriökuntoutuja nukahti hoitopöydälle, kun annoin hänelle painelurentotusta. Sain hänet hetkeksi vapautumaan ja syvään rentoutumisen tilaan.”

Tehyläinen fysioterapeutti Päivi Herva, Rovaniemi

”Kerran potilaalta irtosivat etuhampaat juurineen tennismailan iskeydyttyä niihin. Hampaat saatiin pelastettua, koska annoin puhelimessa ensiapuohjeet.”

Tehyläinen suuhygienisti Sarianna Piispanen, Helsinki

”Sain henkihieverissä olleen potilaan virkoamaan yksikössä koekäytössä olleiden välineiden avulla. Hänen kuntonsa parani valtavasti matkalla sairaalaan.”

Tehyläinen ensihoitaja Jaakko Estola, Mikkeli

”2-vuotias lapsi oli kiltisti paikoillaan tehdessäni hänelle pään CT-tutkimusta, vaikka oli sattunut pahasti. Lapset ovatkin usein reippaampia kuin aikuiset.”

Tehyläinen röntgenhoitaja Outi Savijärvi, Tampere

”Harhainen ja lähes toimintakyvytön vanhus toipui osastohoidossa. Hän pystyi palaamaan kotiin, jonka oli aiemmin kokenut turvattomaksi paikaksi.”

Tehyläinen lähihoitaja Tuire Lehtonen, Kuopio

”Lastenlääkäri tuli imetyskoulutukseni jälkeen sanomaan, että nyt minä tajuan, miksi niin monella perheellä imetys ei ole lähtenyt sujumaan.”

Tehyläinen imetyskoordinaattori Johanna Koivisto, Helsinki