Työehtosopimusneuvottelut aloitetaan tavallisesti jo hyvissä ajoin ennen sopimusten päättymistä, tahti tiivistyy sopimuksen päättymispäivän lähestyessä.

Neuvottelutavoitteet

Molemmilla osapuolilla on neuvotteluissa omat tavoitteet. Työnantajat haluavat tyypillisesti heikennyksiä ja työntekijät parannuksia. Siksi neuvottelutulos on aina kompromissi.

Molempien tavoitteita käsitellään lukuisissa neuvotteluissa. Osa tavoitteista ei etene neuvotteluissa, koska tavoitteita on paljon – puolin ja toisin. Siksi on tärkeää ymmärtää, että neuvottelutavoite ei koskaan ole lupaus.

Neuvottelupöydässä tehdään paljon työtä paitsi omien tavoitteiden saavuttamiseksi, myös työnantajapuolen tavoitteiden torppaamiseksi. Mitä kovemmat tavoitteet, sitä selvempää on, että ratkaisu ei synny ennen työehtosopimuksen päättymistä – tuskin silloinkaan.

Tehyn neuvottelutavoitteet on valmisteltu hyvissä ajoin yhteistyössä ammattiosastojen ja yhteistyöjäsenjärjestöjen kanssa, sitä kautta myös jäsenet ovat pääseet vaikuttamaan niiden sisältöön.

Tehyläisten tuki on tärkeää

Neuvottelutuloksen syntyminen edellyttää usein painetta neuvottelupöytään eli työtaistelu-uhkaa. Usein sekään ei riitä, silloin jäseniä tarvitaan tukemaan neuvotteluja joukkovoimalla eli työtaistelulla. Neuvottelijat ovat neuvottelupöydässä juuri niin vahvoja kuin jäsenten tuki neuvottelutilanteen lukkiutuessa.

Työtaistelu on työntekijöille tärkeä neuvotteluase. Sen käyttämistä vältetään viimeiseen asti – mutta sen käyttämistä ei pidä pelätä. Työtaisteluun ryhtyminen on työntekijöiden lakisääteinen oikeus. Lisätietoja tukitoimista Työelämäoppaassamme.

Neuvotteluiden päättyminen

Neuvottelut päättyvät, kun osapuolet saavuttavat neuvottelutuloksen. Neuvottelutulos on neuvottelijoiden näkemys siitä, mikä on paras mahdollinen saavutettavissa oleva kokonaisuus uudeksi työehtosopimukseksi. Varsinainen sopimus syntyy, kun Tehyn hallitus ja valtuusto päättävät hyväksyä neuvottelutuloksen.

Neuvottelujen kulku - infograafi