Jäsenrekisterin useimmin kysytyt kysymykset

Yritin kirjautua Tehyn sivulle, en saa tilattua uutta salasanaa, en muista jäsennumeroa

Tehyn jäsennumerosi löytyy Tehy-lehden takakannen osoitekentästä tai jäsenkortista. Jos et löydä kumpaakaan, voit laittaa kyselyn suoraan Tehyn rekisterille salatun yhteyden kautta osoitteessa secure.tehy.fi. Tietosuojan piiriin kuuluvia tietoja ei voi toimittaa tavallisella sähköpostilla. Mainitse asiasi lisäksi myös syntymäaikasi sekä osoitteesi, jotta löydämme tietosi rekisteristä.

Olen vaihtanut työpaikkaa, miten ilmoitan muuttuneet tiedot Tehyyn ja mistä voin tulostaa jäsenmaksujen perintäsopimuksen?

Työnantajaperintään päästäksesi sinun on tehtävä perintäsopimus työnantajan kanssa. Perintäsopimus on valtakirja, jolla valtuutat työnantajan perimään jäsenmaksun palkastasi. Voit tehdä perintäsopimuksen työnantajan kanssa ja antaa Tehyn toimittaa se tai toimittamalla sen itse palkanlaskentaan.

Jos haluat, että Tehy toimittaa perintäsopimuksen työnantajallesi, kirjaudu asiointipalveluun ja tee sitä kautta työnantajamuutos, josta valitset maksutavaksi ’työnantajaperintä’. Muutos ohjautuu Tehyn jäsenpalveluun, josta toimitamme perintävaltakirjan palkanlaskentaan. Jos sinun ei ole tarvetta tehdä työnantajamuutosta, niin voit ilmoittaa ’yhteydenotot’ toiminnon kautta, että Tehy saa toimittaa perintävaltakirjan rekisterissä olevalle työnantajallesi, kerro viestissä työnantajasi nimi ja työpaikka. Palveluun kirjaudutaan jäsennumerolla, joka löytyy jäsenkortista tai Tehy lehden takakannen osoitekentästä.

Jos haluat toimittaa sen itse työnantajalle, kirjaudu asiointipalveluun ja tulosta paperinen versio ja toimita palkanlaskentaan tai vaihtoehtoisesti voit tulostaa tästä linkistä paperisen liittymislomakkeen, joka toimii myös jäsenmaksun perintävaltakirjana.

Huomaathan, että perintäsopimus koskee vain yhtä työnantajaa. Jos vaihdat työpaikkaa, sinun on tehtävä uusi sopimus tai jos sinulla on useampi työnantaja, niin kaikkien kanssa pitää tehdä oma sopimus.

Jään äitiys- tai hoitovapaalle, miten ilmoitan muuttuneet tiedot ja paljonko maksan jäsenmaksua?

Äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaalla oleva on vapautettu jäsenmaksusta palkattomalta ajalta. Palkattoman vapaan alku- ja päättymispäivät tulee ilmoittaa jäsenrekisteriin asiointipalvelun ilmoituksella. Kirjaudu jäsennumerollasi Tehyn sivulle ja valitse Jäsenpalvelut ja omat tiedot -kohdasta, asiointipalvelu. (Jäsenmaksut -> Ilmoita muutoksista jäsenyydessä –painike)

Jos äitiyslomalla, vanhempainlomalla tai hoitovapaalla oleva saa palkkaa, jäsenmaksu on 1,1 % veronalaisesta palkasta.

Jään vuorotteluvapaalle, miten ilmoitan muuttuneet tiedot ja paljonko maksan jäsenmaksua?

Vuorotteluvapaalla ollessasi olet vapautettu jäsenmaksusta palkattomalta ajalta. Vuorotteluvapaan alku- ja päättymispäivät tulee ilmoittaa jäsenrekisteriin asiointipalvelun ilmoituksella. Kirjaudu jäsennumerollasi Tehyn sivulle ja valitse Jäsenpalvelut ja omat tiedot kohdasta asiointipalvelu. (Jäsenmaksut -> Ilmoita muutoksista jäsenyydessä –painike)

Jos vuorotteluvapaalla oleva saa palkkaa, jäsenmaksu on 1,1 % veronalaisesta palkasta.

Jäin työttömäksi, miksi minulle tuli jäsenmaksutilisiirrot?

Kokonaan työttömät ovat vapautettuja jäsenmaksusta palkattomalta ajalta. Olet saanut viitelistan mahdollisia keikkatöitä varten. Säilytä viitelista varmuuden vuoksi. Jos teet ansiotyötä työttömyyden aikana tai jos työttömyytesi päättyy eikä työnantaja peri jäsenmaksua palkastasi, voit maksaa näillä viitteillä jäsenmaksun itse.

Miten hoidan jäsenmaksut maksaessani ne itse?

Sinulle postitetaan kuukausikohtaiset viitenumerot jäsenmaksun hoitamista varten. Tehyn sivulta löydät jäsenmaksulaskurin, joka laskee oikean jäsenmaksun suuruuden palkastasi (1,1 %). Jäsenmaksu maksetaan takautuvasti eli esim. tammikuun palkkatulojen jäsenmaksun eräpäivä on 15. helmikuuta.

Olen kokoaikatyössä ja teen lisäksi lisä/sivutyötä, maksanko jäsenmaksua lisätyöstä?

Kyllä. Jäsenmaksu maksetaan veronalaisesta kokonaisansiosta.

Olen jäämässä eläkkeelle, seniorijäsenyys

Pysyvälle eläkkeelle jäädessäsi päättyy myös ammattiosastosi jäsenyys. Tämän jälkeen sinun on mahdollista siirtyä ns. seniorijäseneksi. Lisätietoa Seniorijäsenyydestä sekä sähköinen ilmoituskaavake löytyvät Tehyn sivulta https://www.tehy.fi/fi/seniori

Miten tilaan uuden jäsenkortin?

Voit tilata uuden jäsenkortin kirjautumalla Tehyn sivuille ja jäsenpalvelut ja edut kohdasta valitse asiointipalvelu. Jäsenkortin voit tilata jäsenen asiointipalvelun etusivulla olevalla, Tilaan uuden jäsenkortin -painikkeella.

Olen Levillä, jäsenkortti hukassa, miten voin todistaa jäsenyyteni?

Voit ladata älypuhelimeesi Tehy-sovelluksen johon kirjaudut omalla jäsennumerollasi. Saat tällöin välittömästi mobiilijäsenkortin käyttöösi. Halutessasi voit myös kirjautua Tehyn nettisivulle omalla jäsennumerollasi ja Jäsenpalvelut ja omat tiedot kohdasta löydät linkin, Todistus Tehyn jäsenyydestä.

Miksi työnantajan perimät jäsenmaksut eivät näy jäsentiedoissani?

Osa työnantajista tilittää jäsenmaksut Tehylle kolmen kuukauden välein, joten tarkista peritty jäsenmaksu ensisijaisesti omasta palkkalaskelmastasi. Jos peritty jäsenmaksu näkyy siinä, tulee se viiveellä näkyviin myös jäsenmaksutietoihisi. Jos esimerkiksi tammi-maaliskuun jäsenmaksuja ei näy jäsenmaksutiedoissasi kesäkuun loppuun mennessä, ota ensisijaisesti yhteyttä palkanlaskijaan.

Päivitetty 2.7.2020.