Jäsenrekisterin useimmin kysytyt kysymykset

Yritin kirjautua Tehyn sivulle, en saa tilattua uutta salasanaa, en muista jäsennumeroa

Tehyn jäsennumerosi löytyy Tehy-lehden takakannen osoitekentästä tai jäsenkortista. Jos et löydä kumpaakaan, voit laittaa kyselyn suoraan Tehyn rekisterille salatun yhteyden kautta osoitteessa secure.tehy.fi. Tietosuojan piiriin kuuluvia tietoja ei voi toimittaa tavallisella sähköpostilla. Mainitse asiasi lisäksi myös syntymäaikasi sekä osoitteesi, jotta löydämme tietosi rekisteristä.

Jäsenkorttini voimassaoloaika päättyy 2020 vuoden loppuun. Tilasin uuden jäsenkortin asiointipalvelun kautta, mutta sain vastaavan kortin uudelleen. Miten saan tilattua kortin vuodelle 2021?

Muovinen jäsenkortti on ekologisista syistä vaihdettu mobiilijäsenkorttiin ja sitä ei enää toimiteta jatkossa.

Jatkossa jäsenkortti löytyy ainoastaan Tehyn mobiilisovelluksesta, jonka voit ladata kännykkääsi.

Asenna sovellus: https://tehysovellus.fi

Jos sinulla ei ole älypuhelinta, voit tulostaa itsellesi tarvittaessa jäsenyystodistuksen kirjautumalla Tehyn jäsensivuille.

Olen vaihtanut työpaikkaa, miten ilmoitan muuttuneet tiedot Tehyyn?

Muuttuneet työnantajatiedot ilmoitat helpoiten kirjautumalla jäsennumerollasi asiointipalveluun. Tätä kautta ilmoitat sekä työnantajavaihdoksen, että sen jos työnantaja pysyy samana, mutta työpaikkasi vaihtuu. Työnantaja- ja työpaikkatietojen ajan tasalla pitämisen lisäksi on tärkeää pitää ajan tasalla myös ammattinimike.

Mitä tarvitsee tehdä, että työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkasta?

Työnantajaperintään päästäksesi sinun on tehtävä perintäsopimus työnantajan kanssa. Perintäsopimus on valtakirja, jolla valtuutat työnantajan perimään jäsenmaksun palkastasi. Voit antaa Tehyn toimittaa sen tai toimittamalla sen itse palkanlaskentaan.

Jos haluat, että Tehy toimittaa perintäsopimuksen työnantajallesi, kirjaudu asiointipalveluun ja tee sitä kautta työnantajamuutos, josta valitset maksutavaksi ’työnantajaperintä’. Muutos ohjautuu Tehyn jäsenpalveluun, josta toimitamme perintävaltakirjan palkanlaskentaan.

Jos sinun ei ole tarvetta tehdä työnantaja- tai työpaikka muutosta, voit ilmoittaa maksutapamuutoksen. Tehy toimittaa perintävaltakirjan rekisterissä olevalle työnantajallesi. Tarkkaile tämän jälkeen palkkalaskelmaasi, jossa peritty jäsenmaksu tulee näkyä kuukausittain.

Jos haluat toimittaa perintävaltakirjan itse työnantajalle, kirjaudu asiointipalveluun ja tulosta paperinen versio ja toimita palkanlaskentaan. Vaihtoehtoisesti voit tulostaa tästä linkistä paperisen liittymislomakkeen, joka toimii myös jäsenmaksun perintävaltakirjana.

Jään äitiys- tai hoitovapaalle, miten ilmoitan muuttuneet tiedot ja paljonko maksan jäsenmaksua?

Äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaalla oleva on vapautettu jäsenmaksusta palkattomalta ajalta. Palkattoman vapaan alku- ja päättymispäivät tulee ilmoittaa jäsenrekisteriin asiointipalvelun ilmoituksella. Kirjaudu jäsennumerollasi Tehyn sivulle ja valitse Palvelut-kohdasta asiointipalvelu. ( -> maksuperusteen muutokset -välilehti)

Jos äitiyslomalla, vanhempainlomalla tai hoitovapaalla oleva saa palkkaa, jäsenmaksu on 1,1 % veronalaisesta palkasta.

Jään vuorotteluvapaalle, miten ilmoitan muuttuneet tiedot ja paljonko maksan jäsenmaksua?

Vuorotteluvapaalla ollessasi olet vapautettu jäsenmaksusta palkattomalta ajalta. Vuorotteluvapaan alku- ja päättymispäivät tulee ilmoittaa jäsenrekisteriin asiointipalvelun ilmoituksella. Kirjaudu jäsennumerollasi Tehyn sivulle ja valitse Palvelut-kohdasta asiointipalvelu. ( -> maksuperusteen muutokset -välilehti)

Jos vuorotteluvapaalla oleva saa palkkaa, jäsenmaksu on 1,1 % veronalaisesta palkasta.

Jäin työttömäksi, miksi minulle tuli viitelista jäsenmaksun maksamista varten?

Työttömät, jotka ovat ilmoittautuneet TE-keskukseen, ovat vapautettuja jäsenmaksusta palkattomalta ajalta. Saat viitelistan mahdollisia keikkatöitä varten. Säilytä viitelista varmuuden vuoksi. Jos teet ansiotyötä työttömyyden aikana eikä työnantaja peri jäsenmaksua palkastasi, maksa näillä viitteillä jäsenmaksu itse. Työttömyyden päättyminen tai lomautus tulee ilmoittaa liiton rekisteriin, emme saa tietoa työttömyyskassasta automaattisesti.

Miten hoidan jäsenmaksut maksaessani ne itse?

Saat postitse vuosittain kuukausikohtaiset viitenumerot jäsenmaksun hoitamista varten. Tehyn sivulta löydät jäsenmaksulaskurin, joka laskee jäsenmaksun suuruuden palkastasi. Jäsenmaksun eräpäivä on aina seuraavan kuukauden 15. päivä. Esimerkiksi tammikuun palkkatulojen jäsenmaksun eräpäivä on 15. helmikuuta.

Jäsenmaksuja voit maksaa myös kirjautumalla asiointipalvelun jäsenmaksut osioon tai mobiilisovelluksen kautta. Antamalla ajanjakson ja palkkasumman ko. ajanjaksolle, saat summan ja viitteen, jolla voit maksaa jäsenmaksun Paytrail-palvelun kautta.

Olen kokoaikatyössä ja teen lisäksi lisä/sivutyötä, maksanko jäsenmaksua lisätyöstä?

Kyllä. Jäsenmaksu maksetaan veronalaisesta kokonaisansiosta.

Olen jäämässä eläkkeelle, miten jäsenyys jatkuu?

Kun jäät pysyvälle eläkkeelle, ilmoita tästä liiton rekisteriin. Eläkkeelle jäännin jälkeen sinun on mahdollista siirtyä Tehyn senioriksi. Lisätietoa sekä ilmoituslomake löytyvät Tehyn sivulta https://www.tehy.fi/fi/seniori

Miten tilaan uuden jäsenkortin?

Muovisen jäsenkortin voimassaoloaika päättyy kaikilta 2020 ja sitä ei enää toimiteta jatkossa. Muutos koskee myös Tehyn senioreita.

Asenna sovellus: https://tehysovellus.fi

Olen Levillä, jäsenkortti hukassa, miten voin todistaa jäsenyyteni?

Voit ladata älypuhelimeesi Tehy-sovelluksen, johon kirjaudut omalla jäsennumerollasi. Saat tällöin välittömästi mobiilijäsenkortin käyttöösi. Halutessasi voit myös kirjautua Tehyn nettisivulle omalla jäsennumerollasi ja Jäsenpalvelut ja omat tiedot kohdasta löydät linkin, Todistus Tehyn jäsenyydestä.

Miksi työnantajan perimät jäsenmaksut eivät näy jäsentiedoissani?

Osa työnantajista tilittää jäsenmaksut Tehylle kolmen kuukauden välein, joten tarkista peritty jäsenmaksu ensisijaisesti omasta palkkalaskelmastasi. Jos peritty jäsenmaksu näkyy siinä, tulee se viiveellä näkyviin myös jäsenmaksutietoihisi. Jos esimerkiksi tammi-maaliskuun jäsenmaksuja ei näy jäsenmaksutiedoissasi kesäkuun loppuun mennessä, ota ensisijaisesti yhteyttä palkanlaskijaan.

Päivitetty 9.11.2020