kuva: iStock

Yliopistojen henkilöstöjärjestöt hyväksyivät sovintoesityksen – kaikki työtaistelutoimenpiteet peruuntuvat

Yliopistojen henkilöstöjärjestöt JUKO, JHL ja Pardia sekä työnantajaa edustava Sivistystyönantajat ovat hyväksyneet sovittelija Janne Metsämäen toisen sovintoehdotuksen yliopistojen työehtosopimusta koskevasta työriidasta. Näin ollen järjestöt myös peruvat työtaistelutoimet, joista toinen oli uhkaamassa jo keskiviikkona 7. päivä ja seuraava 14. maaliskuuta. Myös JHL:n tavaraliikenteeseen 7.3. kaavaillut tukilakot peruuntuvat.

Hyväksytyn sovintoehdotuksen mukaan yliopistojen työehtosopimuksen sopimuskausi on 1.2.2018–31.3.2020. Palkkoja korotetaan sopimuskauden aikana yhteensä 3,45 prosenttia, joka vastaa yleistä linjaa.

Neuvotteluissa paljon kitkaa aiheuttanut työnantajan voimakkaasti ajama palkkausjärjestelmän uudistaminen siirretään työryhmän valmisteltavaksi.

Työnantajan alun perin ehdottamat muutokset olivat liian suuria ja henkilöstölle epäreiluja kerralla toteutettavaksi, joten niitä oli mahdoton hyväksyä. Nyt palkkausjärjestelmän uudistamista pystytään valmistelemaan huolellisesti, ja myös henkilöstö pääsee vaikuttamaan lopputulokseen.

Työnantajan vastustuksen vuoksi työehtosopimukseen ei saatu kovin suuria tekstimuutoksia. Myönteistä on, että määräaikaisten työsuhteiden suuren osuuden vähentämistä pohtimaan saadaan työryhmä. Lisäksi määräaikaiset työntekijät otetaan huomioon palkkausjärjestelmän uudistamisessa. Myös luottamusmiesten palkkiot nousevat.

Yliopistojen työehtosopimuksen piirissä työskentelee noin 200 tehyläistä. Tehyn puolesta yliopistojen työehtosopimuksesta neuvottelee palkansaajajärjestö Pardia.