#Ykkösketjuun-kampanja: Suomeen saatava ihmisoikeuksia koskeva yritysvastuulaki

Tehy on mukana kampanjassa, jossa yli 70 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa vaatii Suomeen ihmisoikeuksia koskevaa yritysvastuulakia.

Tänään käynnistynyt #ykkösketjuun-kampanja haluaa Suomeen lain, joka velvoittaisi yritykset selvittämään toimintansa ihmisoikeusvaikutuksensa sekä välttämään ja vähentämään kielteisiä vaikutuksia. Useat yritykset Suomessa tekevät ihmisoikeusarviointia jo vapaaehtoisesti, mutta kampanja haluaa siitä sitovaa velvoitetta vapaaehtoisuuden sijaan. Tavoitteena on saada yritysvastuulaki kirjattua Suomen seuraavan hallituksen ohjelmaan.

- Tehy haluaa vaikuttaa siihen, että suomalaiset yritykset kunnioittavat toiminnassaan ihmisoikeuksia ja siihen, että ne kantavat vastuun myös ihmisoikeuksista. Myös julkisissa hankinnoissa tulee sitoutua ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamiseen, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Useissa maissa kuten Ranskassa, Sveitsissä ja Alankomaissa on jo lähdetty säätämään yrityksille sitovaa ihmisoikeuksia koskevaa huolellisuusvelvoitetta.

– Suomen on aika skarpata ja seurata muiden Euroopan maiden viitoittamaa tietä. Me haluamme nostaa Suomen yhdessä yritysvastuun #ykkösketjuun, kertoo kampanjaa koordinoivan yritysvastuujärjestö Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.

Tehyn lisäksi kampanjassa on mukana mm. keskusjärjestöt STTK ja SAK sekä ammattiliitoista PAM, JHL, Pro ja Teollisuusliitto. Kampanjarintamassa myös kymmeniä yrityksiä mm. Finlayson, Fazer, Kesko ja S-ryhmä.

Kampanja kutsuu kaikki suomalaiset mukaan: kampanjan verkkosivuilla voi ilmoittaa tukensa laille.

Yritysvastuun ykkösketjuun

Kampanjan nettisivut