Vuoden röntgenhoitajaksi Ulla Nikupaavo

Suomen Röntgenhoitajaliitto ry antoi tänään Turussa pidettävillä Radiografiapäivillä Vuoden röntgenhoitaja-palkinnon helsinkiläiselle Ulla Nikupaavolle.

Nikupaavo on säteilyn lääketieteellisen käytön ammattilainen, joka on tehnyt ansiokasta työtä radiografian eduksi.

Nikupaavolla on 30-vuotinen ura röntgenhoitajana, kokemusta hänellä on niin yksityiseltä kuin julkiseltakin sektorilta. Valmistuttuaan hän jäi röntgenhoitajan tehtäviin pääkaupunkiseudulle. Erikoisröntgenhoitajan pätevyyden hän sai vuonna 1992 ja terveystieteen maisteriksi hän valmistui vuonna 2016.

Nikupaavo toimii nykyisin HUS-Kuvantamisen päivystysalueen tietokonetomografiatoiminnan vastuuhoitajana ja hänellä on kattava osaaminen moniammatillisesta työstä tietokonetomografiatutkimusprotokollien optimoinnista.

Päivätyönsä ohessa Ulla on toiminut vuodesta 2000 alkaen Suomen Röntgenhoitajaliiton julkaiseman Radiografia – lehden päätoimittajana. Lehden levikki on 3 500 ja se on ainoa suomenkielinen kuvantamisen ammatillinen julkaisu.

Nikupaavo on julkaissut tieteellisiä artikkeleita mm. AJRssä (American Journal of Radiology) ja hänen kiinnostuksen kohteena on erityisesti linssin saama annos pään tietokonetomografiatutkimuksissa.

Nikupaavo toimii myös luennoitsijana ja kouluttajana lääketieteellisen kuvantamisen täydennyskoulutuspäivillä niin kotimaassa kuin ulkomailla ja lisäksi hän luennoi Metropolia ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille, erikoisosaamisalueenaan tietokonetomografia.

Nikupaavo on pidetty työtoveri eri ammattiryhmien keskuudessa ja lähellä Ullan sydäntä on laadukas perehdyttäminen.