Työkaverit kutsuvat vuoden lastenhoitajaa Annukka Aurinkoiseksi. Kuva: SlaL

Vuoden lastenhoitaja: Lapsen yhteyttä luontoon vaalittava

Luonto, ekologisuus ja kierrätys ovat vuoden lastenhoitajaksi valitulle Annukka Stoltille tärkeitä asioita.

Stolt käynnisti kolme vuotta sitten Itäharjun päivähoitoyksikössä Turussa luontoon ja ulkoiluun keskittyvän ryhmän, joka on saavuttanut suuren suosion. Ryhmä ulkoilee päivittäin  6-7 tuntia. Lapset leikkivät ja liikkuvat luonnossa kiireettömästi motorisia taitoja mielikuvitusta ja luontotietoutta lisäten – samalla taitojen kehittyessä osin itsestään.

– Päivittäin näen työssäni ulko- ja luontoryhmässäni iloisia, tyytyväisiä, leikkiviä, liikkuvia, innostuneita lapsia, joka saa minut hymyilemään ja joka luo onnellisuutta, tyytyväisyyttä, tasapainoa ja kiireettömyyttä työhöni.

Huumori, ilo, lasten kiittäminen ja kannustaminen, rajojen ja rakkauden antaminen sekä selkeät päivä-ja viikkorytmit luovat hyvän ja turvallisen kasvuympäristön ulkoryhmän lapsille.

Vuoden lastenhoitaja on innostunut työstään ja kehittää itseään luontoon, kasvatukseen, vuorovaikutukseen liittyvillä opinnoilla.

– Tärkeintä ei ole lopputulos vaan matka, toteutus ja siitä syntyneet kokemukset, elämykset ja tunnetilat.

Vuoden lastenhoitaja on alan ammattilainen, joka on tehnyt ansiokasta työtä lasten, perheiden ja lastenhoitoalan puolesta, tuoden ansiokkaasti esiin lastenhoitajan osaamista ja ammattitaitoa. Suomen Lastenhoitoalan Liiton (SLaL) myöntämä palkinto jaetaan Lapsimessujen yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa yhdennentoista kerran. SLaL on Tehyn yhteistyöjäsenjärjestö.

www.slal.fi