kuva: Pasi Autio

Vuoden lähihoitaja pelasti ihmishengen Heimlichin otteella

Vuokko Rivinen valittiin 27.10. pidetyillä Lähihoitajapäivillä vuoden lähihoitajaksi. Valinnan teki Suomen Lähihoitajat ry. Valintaperusteluissa todetaan, että Rivinen on hoitanut työtään tunnollisesti ammattietiikkaa noudattaen. Tämän lisäksi hän on pelastanut työtoverinsa hengen.

1. Onnittelut valinnastasi. Kerrotko hiukan urastasi. Millaisissa tehtävissä olet toiminut?

Innostus sairaalamaailmaan on ollut olemassa jo pikkutytöstä lähtien.  Aloitin työurani Kuusamon terveyskeskuksessa vuonna 1980, toimin siellä terveyskeskusavustajana.  Lähihoitajan opinnot aloitin vuonna 2010. Valmistuttuani työskentelin muutaman vuoden dementiayksikössä. Tämän jälkeen tein töitä Oulun yliopistollisessa keskussairaalassa infektio-osastolla.

2.Missä tehtävissä toimit tällä hetkellä?

Työskentelen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä Oulun yliopistollisessa keskussairaalassa sisätautien osastolla 40.

3. Olet pelastanut työtoverisi tukehtumiskuolemalta. Kerrotko tästä tilanteesta?

Viime vuoden huhtikuussa olin poistumassa työpaikaltani. Laskeuduin portaita pitkin alempiin kerroksiin. Näin kollegan, joka piti toisella kädellään kiinni rintalastastaan. Tiedustelin, että ahdistaako häntä ja tarvitseeko hän spiraa. Nainen otti taskustaan sisupastilliaskin ja osoitti sitä. Tajusin heti, että hän on tukehtumassa ja otin hänestä kiinni Heimlichin otteella. Nainen sai vedettyä henkeä ja väri palautui hänen kasvoilleen. Vasta myöhemmin tajusin, että olin pelastanut ihmishengen.

Kolme kysymystä –sarjassa tavataan ajankohtaisia tehyläisiä.

Teksti: Jaana Reijonaho