Kuva: Saara Partanen / Mimi & Nöde

Vuoden kehittäjäkätilö: maailma muuttuu kätilön käsissä

Kolmeen kysymykseen vastaa terveystieteiden tohtori Maija-Riitta Jouhki. Vuoden kehittäjäkätilön mielestä rapautuvaa syntyvyyttä voi ehkäistä, kunhan yhteiskunnasta löytyy lapsimyönteisyyttä.

Olet tehnyt väitöskirjan kotona synnyttävien perheiden asemasta ja kokemuksista.  Miten kotisynnytykseen suhtaudutaan Suomessa?

Kotisynnytys ei Suomessa kuulu viralliseen palvelujärjestelmään eikä alan ammattilaisilla välttämättä aina ole tarpeeksi tietoa kotisynnytyksestä. Erityisesti kotisynnytyksen turvallisuus herättää kysymyksiä ja huolta. Näppituntumani puhuu tällä hetkellä sen puolesta, että suhtautuminen on pehmentynyt ja tullut myönteisemmäksi.

Kätilö synnyttää uutta ja muuttaa myös maailmaa. Miten maailma kätilön käsissä muuttuu?

Kätilö saattaa jokaisen uuden sukupolven elämän alkuun, ja jokainen uusi sukupolvi muuttaa maailmaa omalta osaltaan – ja näin kätilö on välillisesti mukana muutoksessa. Jos haetaan aivan konkreettisia muutoksia, niin huolehtiminen seksuaali- ja lisääntymisterveydestä on yksi tärkeimmistä.

Ammattimme on erittäin arvostettu ja näkemyksiämme halutaan kuunnella - pääministeritasolla saakka. Tämäkin on sitä maailman muuttamista.

Syntyvyys se Suomessa vain laskee. Eivätkö ihmiset uskalla tehdä lapsia epävarman työelämän pyörteissä?

Se voi olla osittain syynä. Mutta kyllä siihen vaikuttavat monet muutkin asiat.

Yhteiskunnallinen tilanne ja taloudellinen epävarmuus vaikuttavat siihen, uskaltaako tehdä lapsia. Ja totta kai jokainen puntaroi lastenhankintaa myös aivan henkilökohtaisista syistä. Perheet lykkäävät lasten tekoa myöhemmäksi ja perhekoot pienenevät: jopa ekologisuus voi olla yksi syy tehdä vähemmän lapsia.

Jos vauvoja halutaan lisää, on yksinkertaisesti tuettava perheitä ja lasten hankintaa. Yhteiskunnan on osoitettava, että se suhtautuu lapsiin myönteisesti. Ja kyllä, lapsiperheet tarvitsevat jatkossakin erilaisia sosiaalisia etuuksia.

Maija-Riitta Jouhki sai Suomen Kätilöliiton myöntämän Vuoden kehittäjäkätilö -tittelin Kätilöpäivillä Tampereella 4.-5.5.2017. Jouhki työskentelee Metropolia Ammattikorkeakoulussa, Helsingissä.

Suomen Kätilöliitto on vuodesta 1999 lähtien valinnut Vuoden kehittäjäkätilön. Kehittäjäkätilöt ovat edistäneet ja kehittäneet kätilötyötä monin tavoin mm. käytännön työelämässä, tutkimus- ja projektityössä tai julkaisutoiminnalla.

Teksti: Mirka Mäntylä

Kolme kysymystä -sarjassa haastatellaan tehyläisiä, jotka ovat saaneet tunnustuksen ansiokkaasta työstä.