Kuvassa Merja Karttunen, Outi Kajan ja Lauri Kokkonen. Kuva: Seija-Sofia Käärmelahti.

Vuoden hammashoitaja ja suuhygienisti valittu

Suun terveydenhuollon ammattiliitto STAL ry on valinnut vuoden hammashoitajaksi Merja Karttusen Kerimäeltä ja vuoden suuhygienistiksi Outi Kajanin Oulusta. Vuoden opiskelijaksi valittiin Lauri Kokkonen.

Vuoden hammashoitaja Merja Karttusella on yli 30 vuoden työkokemus Savonlinnan Kerimäen hammashoitolassa. Valinnassa korostui muun muassa Merjan laaja-alaisuus eri tehtävissä ja terveydenedistämistyö erityisesti lasten parissa sekä asiakkaiden yksilöllinen huomioiminen.

- Merja on aina hyväntuulinen ja hymyilevä. Hänellä on erinomaiset vuorovaikutustaidot: asiakas aina ensin, oli hän minkä ikäinen tahansa. Erityisesti lapsiasiakkaat ja vammaiset saavat erityispalvelua. Merja on hammashoitolan kantava voima.

Vuoden suuhygienisti Outi Kajanilla on myös pitkä työkokemus. Valmistuttuaan vuonna 1980 hän on edennyt hammashoitajasta hammashuoltajaksi ja sitten suuhygienistiksi. Nykyisin hän työskentelee Oulun kaupungilla ja tekee pääasiassa oikomishoitoja. Esimiestyössä hän on toiminut pitkään.

- Outi on erittäin joustava ja taitava työssään. Hän on oikomispuolen todellinen taitaja. Myös yhteistyö sujuu loistavasti kaikkien kanssa.

STAL valitsi myös 60-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuoden opiskelijan. Hän on Lauri Kokkonen, joka opiskelee suuhygienistiksi Metropolia AMK:ssa. Lauri on toiminut suuhygienistiopintojensa aikana myös hammashoitajana. Kesällä 2018 Lauri työskenteli Helsingin kaupungilla Kalasataman hammashoitolassa ja tällä hetkellä hän suorittaa terveyskeskusharjoittelua Pitäjänmäen hammashoitolassa.

- Lauri on luonteeltaan rauhallinen, ystävällinen ja helposti lähestyttävä. Asiakkaat pitävät hänestä sekä hänen luonteensa että kliinisten taitojensa takia. Tämän lisäksi hän on myös hauska. Lauri on opiskeluaikanaan toiminut vertaistutorina usealle opiskelijaryhmälle sekä auttanut sen lisäksi uusia tutoreita tehtävissään.

Suun terveydenhuollon ammattiliitto STAL ry luovutti palkinnot Suun Terveys 2019 -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa 7.11.2019.