Kuva: Joni Hyyryläinen

Vuoden ensihoitaja on Miika Hokkanen

Vuoden ensihoitajaksi 2019 valittu Miika Hokkanen toimii HUS Porvoon ensihoidon kenttäjohtajana ja on tehnyt yli 15 vuoden aikana poikkeuksellisen viranomaisyhteistyöuran Rajavartiolaitoksen kanssa.

Hokkanen palveli sairaanhoitajana Euroopan raja- ja merivartioviraston Poseidon-operaatiossa vuosina 2016 – 2018.  Operaatiossa Suomen Rajavartiolaitos lähetti Välimerelle Merikarhu-aluksen,  jonka tehtävänä oli estää laitonta maahantuloa Kreikan aluevesillä ja auttaa merihätään joutuneita. Ammattitaito punnittiin moneen otteeseen, kun merihätään joutuneita pakolaisia autettiin ja vakavasti sairastuneille pakolaisille annettiin ensihoitoa. Hokkasen tehtävänä oli myös huolehtia Merikarhun monikansallisen miehistön terveydestä.

– Merivartiohenki oli se, joka sai minut työskentelemään pitkään aluksella. Siellä apua ei tarvinnut pyytää, vaan sitä tultiin aina tarjoamaan. Sen asenteen haluaisin tuoda suomalaiseen ensihoitoonkin, Miika Hokkanen kertoo.

Ennen Poseidon-operaatiota Hokkanen on kouluttanut vuosittain merivartijoille ensiapua.

Vuoden ensihoitaja -tunnustus luovutettiin Miika Hokkaselle Mikkelissä pidettävillä Suomen Ensihoitoalan liiton opintopäivillä perjantaina 12.4.2019.

Vuoden ensihoitajan valitsee raati, johon kuuluvat Ensihoidon opettajat, Suomen Anestesiologiyhdistyksen ensihoidon alajaos, Suomen Ensihoitoalan liitto, ensihoidon erikoislehti Systole ja Tehy.