Kuva: Jyrki Vesa

Vuoden ensihoitaja on Kari Törrönen

Vuoden ensihoitajaksi 2018 on valittu joensuulainen Kari Törrönen.

Törrönen työskentelee vastaavana ensihoidon kenttäjohtajana Siun Sotessa, Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksella. Sairaanhoitaja (AMK) -tutkinnon ja pelastajatutkinnon lisäksi hänellä on opettajan pätevyys.

Törrönen on työuransa rinnalla ollut paljon mukana erilaisissa hankkeissa ja projekteissa. Parhaillaan Törrönen toimii ensihoidon asiantuntijana Pohjois-Karjalan AVOT-hankkeessa, jossa etsitään keinoja, miten iäkkäät ihmiset voisivat asua mahdollisimman pitkään kotonaan. Aiemmin Törrönen edusti ensihoitoa Pohjois-Karjalan Paletti-projektissa, joka koskee kotona tapahtuvaa saattohoitoa.

Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen palomiehistä 78 on opiskellut työn ohessa terveydenhuollon tutkinnon. Törrönen on alusta asti ollut suunnittelemassa koulutusta ja myös opettamassa palomiehiä. Lisäksi Törrönen on vastannut Pohjois-Karjalan sopimuspalokuntalaisten ensivastekoulutuksesta yli 20 vuoden ajan. Muutama vuosi sitten koulutettavaksi tulivat myös rajavartijat.

Vuoden ensihoitajan valitsee raati, johon kuuluvat Ensihoidon opettajat, Suomen anestesiologiyhdistyksen ensihoidon alajaos, Suomen Ensihoitoalan Liitto, Tehy ja Systole - ensihoidon erikoislehti