Kuva: Dimitri Lisitsyn

Vuoden ensihoitaja 2017 on Jan-Erik Palviainen

Lappeenrantalainen Jan-Erik Palviainen on valittu Vuoden ensihoitajaksi 2017.  Palviaisen johtama Eksote Akuutti kuuluu alallaan maan seuratuimpien ja innovatiivisimpien ensihoitohankkeiden joukkoon.

Yksikön on laskettu säästävän vuodessa 280 000 euroa.  Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) otti käyttöön toisenkin samanlaisen yksikön Imatralla.

Yhden hengen yksikkö on osa isompaa kokonaisuutta, jossa ensihoito ja tehostettu kotisairaanhoito (tehosa) yhdistettiin samaksi tulosyksiköksi. Idean yhdistymisestä keksi Palviainen mutta kun kaikki työstivät sitä, siitä tuli parempi kuin mitä Palviainen osasi odottaa. Ratkaisu on parantanut kiireettömien potilaiden hoitoa ja selkeyttänyt ensihoitajien työnkuvaa.

Muutokset kohdistuvat kiireettömään työhön mutta kiireellisetkin tehtävät pidetään tapetilla.

- Aina tulee muistaa raakaa ensihoitotyötä tekevät. Tätä osaamista ja innostusta ei sovi sivuuttaa. Ensihoitoa haluaville pitää antaa mahdollisuus tehdä työ hyvin ja tarjota siihen resurssit, Palviainen sanoo.

Palviainen tiiminsä kanssa haastaa henkilöstön mukaan muutoksiin. Henkilöstö onkin ollut itseään säästämättä mukana muutoksen etulinjassa.

Vuoden ensihoitajan valitsee raati, johon kuuluvat Suomen Anestesiologiyhdistyksen ensihoidon alajaos (ensihoitolääkärit), ensihoidon opettajat, Suomen Ensihoitoalan Liitto (SEHL), Tehy ja ensihoidon erikoislehti Systole.

Lisätietoja:

Jan-Erik Palviainen, 040 4877020, jan-erik.palviainen@eksote.fi