Vuoden 2016 kehittäjäkätilöt Anu Lampinen ja Johanna Sarlio-Nieminen

Suomen Kätilöliitto on valinnut vuoden 2016 kehittäjäkätilöiksi kätilöt Anu Lampisen ja Johanna Sarlio-Niemisen Kätilötalosta. Valinta julkistettiin tänään valtakunnallisilla Kätilöpäivillä, jotka pidetään Turussa 3.– 4.5.2016.

Nämä rohkeat kätilöt ovat halunneet vaikuttaa siihen, että kätilötyö paikasta riippumatta tukisi synnytyksen normaaliutta ja synnyttävän naisen ja perheen synnytyksestään vastuunottamista ja siihen valmistautumista. Anu ja Johanna ovat yhteisellä yrittäjäkätilön polullaan etsineet ja löytäneet uusia tapoja kulkea kätilönä naisen rinnalla sekä kehittyä kätilönä.

Anun ja Johannan perustama Kätilötalo symboloi matalaa kynnystä kohdata kätilö ja asiakkaiden lisäksi Kätilötaloon ovat olleet tervetulleita kollegat ja muut kätilöhenkiset ihmiset. Anu ja Johanna ovat vahvasti verkostoituneita ja tekevät hedelmällistä yhteistyötä kätilötyön opettajien ja kätilöopiskelijoiden kanssa. Yhteistyötä tehdään myös mm. doularyhmien, ulkomaisien vierailijoiden, THL:n tutkijoiden sekä kehitysyhteistyötä tekevien tahojen kanssa.

Elinkeinon saaminen yksityisestä kätilötyöstä on Suomessa haasteellista. Anu ja Johanna ovat julkisen äitiyshuollon ja sairaalakätilöyden kasvattamia ja sen kehittämisestä kiinnostuneita, mutta yrittäminen ja yrittäjäksi muovautuminen on vaatinut oman synnytyspolkunsa.

Käyttäjän Kätilö kuva

Kuva ois ollu kiva ☺