Työntekijä päättää liukuvasta työajasta

Perusturvayhtiö Karviaisessa otettiin käyttöön liukuva työaika. Työntekijät saivat korvauksia siitä, että eivät voineet päättää kuitenkaan itse, milloin tulevat työpaikalle ja lähtevät töistä. Koska kiista ei ratkennut paikallistasolla, Tehy vei sen keskustason neuvotteluihin.

Työpaikalla liukuvaa työaikaa käytettiin esim. poliklinikoiden vastaanotoilla ja suun terveyden toimipisteissä, joissa aukioloajat ja potilastilanteet määrittelevät työajan. Samalla ylityökorvaukset loppuivat, kun ylimääräinen työ meni liukuvan työajan saldoon. Tehyläiset ammattiosastot vaativat paikallisneuvotteluita, mutta asia ei niissä ratkennut. Tehy vei kiistan keskustason neuvotteluihin.

Tehyn ja Kunnallisen työmarkkinalaitoksen neuvottelijat selvittivät, miten työyksiköissä käytettiin liukuvaa työaikaa. Luottamusmiehet Raili Luomala ja Marjaana Havusilta kokosivat tiedot tehyläisiltä työntekijöiltä. Ne osoittivat, että muutamissa työpisteissä käyttö oli selvästi Kunnallisen työ- ja virkaehtosopimuksen vastaista.

Takautuvia ylityökorvauksia ja viivästyskorkoja maksettiin 30 tehyläiselle yhteensä lähes 43 000 euroa.

Tehyn keskustoimistolta asiaa hoitivat edunvalvonta-asiantuntija Maija Wilskman ja neuvottelupäällikkö Riikka Rapinoja.

Käyttäjän Leo Graf kuva

Kyllä vaan liitto on kova sana ja aina on ollut kova sana! Paljon kivempaa työskennellä, kun takana on liitto!
Käyttäjän Nimim. "ei enää tehyläinen" kuva

Tehy vei todellakin asian niin pitkälle, että asiaankuulumattomat ja ei- tehyläiset joutuvat nyt sitten kärsimään luottamusmiesten toiminnasta. Yksiköissä joissa liukuma oli toimiva ja asiakaslähtöinen, Tehy yksipuolisesti ajoi asiaa niin, että nämä edut menetettiin. Asiakkaiden palvelut hunonivat, työilmapiiri heikkeni ja työn tekemisestä loppui ilo. Kiitos vaan Tehylle harhaanjohtamisesta! Tämän seurauksena Tehy menetti jälleen jäseniään.
Käyttäjän Sh kuva

^Työnantajako täällä trollaa?
Käyttäjän Juha Honkakoski kuva

... ku nimettömänä kirjoittaa ja arvostelee Tehy:n edunvalvontaa ja luottamusmiehiä siitä, että puuttuivat työnantajan toimintaan, kun he rikkoivat tietentahtoen työaikalakia ja työehtosopimusta sekä hommasivat tehyn jäsenille heidän lain ja tessin mukaiset saatavat... Huono häviäjä näemmä... ;)

Käyttäjän Nina Tavast kuva

Jännä miten eräät mielellään haluavat liukuvaan vaikka meillä ainakin jo tiedossa että se on aika vaikeaa liukuilla jos asiakas jo klo 8 listalla keikkuu ja pohjalla kuitenkin ajanvarauskirjat joita ei itse hallinnoida vaan on sähköinen ajanvaraus, puhelinajan varaus jneMyös akuuttivastaanottoa ja lääkärin avustamista oman ajanvarauskirjan lisäksi.  Näennäinen vapaushan se on. Ruokatauko-asiakin edelleen meillä mättää kun aina saa kiirehtiä jos meinaa täydet 30 min omaa aikaa saada. Keskellä päivää olisi kyllä jonossa tulijoita jos kaikki ei olisi omalla ajalla....ruokailemassa. Olen itsekin tehnyt ns kiireetöntä vastaanottoa jolloin on ihan eri asia kun voi itse sopia ajat ja osin liukumatkin. Että veikeetä on kuinka työnantaja laskee muka saavansa isonkin hyödyn näistä muutoksista jotka ei ainakaan akuuttivastaanottoon kovin hyvin sovi.