Twitterissä keskustellaan palkkatasa-arvosta ja sote-alan vetovoimasta – osallistu chattiin

Hoitoala tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa ammattiin soveltuvia osaajia. Alan houkuttelevuus on laskenut ja alalta siirrytään muihin tehtäviin ja ulkomaille. Tehyn kaikille avoimessa Twitter-chatissa keskustellaan ratkaisuista, joilla varmistetaan alan vetovoima. Keskustelu käydään perjantaina 12.4. klo 13-14 tunnisteella #kohtitasaarvoa.

Yksi keskeinen alan vetovoimatekijä on palkkaus. Naisen säännöllisen työajan palkka on keskimäärin vain 83,9 prosenttia miehen palkasta. SuPer ja Tehy ovat esittäneet vuosille 2019–2029 konkreettista ohjelmaa, jolla saavutetaan palkkatasa-arvo sekä varmistetaan työvoiman saatavuus ja pysyvyys. Liitot vaativat palkkatasa-arvo-ohjelmaa uuteen hallitusohjelmaan.

Keskustelussa mukana

Oman näkemyksensä aiheesta jakavat muun muassa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen @millaryt, tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara @maarianvaara, kansanedustaja Sari Sarkomaa @sarisarkomaa, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen @merjamakisalo, Vihreiden vararapuheenjohtaja Maria Ohisalo @MariaOhisalo, Kokoomuksen varapuheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen @sannigrahn, Feministisen puolueen puheenjohtaja Katju Aro @katjuaro, Kristillisdemokraattien varapuheenjohtaja Tiina Tuomela @TuomelaTiina, STTK-opiskelijoiden puheenjohtaja Saana Simonen @saanasimonen sekä monia muita alan vaikuttajia.

Tehystä mukana lisäksi 1. varapuheenjohtaja Anna-leena Brax @BraxAnnaL, johtava lakimies Vappu Okkeri @vappuokkeri, projektipäällikkö Sari Viinikainen @sariviinikainen, koulutuspoliittinen asiantuntija Kirsi Coco @Cocokirsi, työvoimapoliittinen asiantuntija Mervi Flinkman @MerviFlinkman sekä tutkimuspäällikkö Juha Kurtti @JuhaKurtti.

Tehyläisistä eduskuntavaaliehdokkaista mukana myös muun muassa Olli Kohonen @kohonenolli, Krista Dachauer @KDachauerEva Tawasoli @enrtawaVirpi Montonen @VirpiMontonen sekä Kati Jetsu @kati_jetsu.

Keskustelun aiheet

K1: Kuuluuko palkkatasa-arvon edistäminen valtiolle vai työmarkkinoille? Perustele näkemyksesi.

K2: Miten konkreettisesti edistäisit palkkatasa-arvon toteutumista?

K3: Super ja Tehy esittivät maaliskuussa sitä, että koulutetun hoitohenkilöstön tehtäväkohtaisia palkkoja on korotettava 1,8 prosenttiyksikköä enemmän kuin miesvaltaisten alojen palkkoja joka vuosi kymmenen vuoden ajan. Mitä mieltä olet tästä?

K4: Suomessa on pulaa osaavasta koulutetusta hoitohenkilöstöstä, toisaalta lähes 40 000 alan ammattilaista työskentelee täysin toisella alalla. Miten paikkaisit tilannetta, että alalle saadaan jatkossa osaavaa työvoimaa?

K5: Pitäisikö seuraavaan hallitusohjelmaan tehdä kirjaus palkkatasa-arvo-ohjelmasta?

Näin osallistut keskusteluun

• Keskustelun runkona toimivat yllä olevat kysymykset. Voit valmistautua chattiin etukäteen, ja halutessasi kirjoittaa tviittisi valmiiksi.
  • Tehy tviittaa keskustelun kysymykset yksi kerrallaan tililtä @Tehy_ry.
  • Tviittaa vastauksesi kysymyksiin omalta tililtäsi:
    • Lisää tviitin alkuun vastauksen numero, esim. V1:
    • Muista aina käyttää tviitissä myös aihetunnistetta #kohtitasaarvoa.
    • Esimerkki: V1: Mielestäni asiahan on näin. #kohtitasaarvoa
  • Tviittaa yksi vastaus kerrallaan, kun @Tehy_ry on esittänyt chatissä kysymyksen.
  • Kommentoi ja retwiittaile vapaasti muiden tviittajien keskustelunavauksia.

Keskustelua voi seurata parhaiten Twitterin hakutoiminnolla: Hae tai klikkaa tunnistetta #kohtitasaarvoa, valitse välilehti "Viimeisimmät."

Tervetuloa mukaan!