tehy.fi/valtuustovaalit #tehyvaalit

Toteuta demokratiaa – asetu ehdolle Tehyn vaaleissa

Tehyn valtuustovaalit käydään syksyllä 2017. Nyt sinulla tehyläisenä on mahdollisuus vaikuttaa, kuka liitossa päättää tärkeistä edunvalvonnan ja muun toiminnan linjauksista. Käytä äänioikeuttasi ja asetu myös itse ehdolle.

Tehyn valtuustoon valitaan 83 tehyläistä, vaalipiirinä on koko maa. On tärkeää, että valtuustoon saadaan monipuolinen joukko tehyläisiä, eri ammattien ja ikäryhmien edustajia. Kuka tahansa vaalikelpoinen ammattiosaston jäsen voi asettua ehdolle.

Valtuusto käyttää ylintä päätösvaltaa Tehyssä. Se muun muassa valitsee Tehylle puheenjohtajan, hyväksyy työehtosopimukset, päättää Tehyn rahan käytöstä sekä muista isoista linjauksista.

Ehdokkaaksi Tehyn valtuustoon

Aiempaa kokemusta edunvalvonnasta tai vastaavista tehtävistä et tarvitse. Riittää, että olet vaalikelpoinen tehyläinen ja kiinnostunut yhteisten asioiden hoitamisesta. Tehy ja liitossa toimivat valtuustoryhmät tukevat sinua ja perehdyttävät tehtävään.

Vaalitavan vuoksi kannattaa lähteä ehdokkaaksi valtuustoryhmien listoilla. Valtuustoryhmiltä saat apua vaalityössä ja vaaliliiton kautta läpimenokin on varmempaa.

Asetu tästä ehdolle

Ehdokasasiakirjan täyttämiseksi tarvitset Tehyn jäsennumeron. Ehdokasasiakirjaan on mahdollista täyttää omien perustietojen lisäksi yksi tutkintotieto ja yksi ammattitieto. Ehdokasasiakirjaan kirjattavien tietojen määrää on rajattu, jotta kaikki tiedot mahtuvat äänioikeutetuille lähetettävään ehdokaslistaan. Lähetettyäsi ehdokasasiakirjasi pääset katsomaan sitä myöhemmin kirjautumalla uudelleen tietoihisi asetu ehdolle -linkin kautta. Ehdokasasiakirja on täytettävä 31.5. klo 15 mennessä.

Tulevaan vaalikoneeseen tulee ehdokkaista lyhyt esittely, johon voi täydentää tietojaan. Tästä tulee ohjeita myöhemmin.

Vaalikelpoisuus

Olet vaalikelpoinen, jos olet liittynyt Tehyn ammattiosastoon 31.3.2017 mennessä ja jäsenmaksusi ovat kunnossa. Jos olet epävarma vaalikelpoisuudestasi, voit tarkistaa asian jäsenrekisteristämme.

Valtuustovaalin aikataulu

Ehdokkaaksi asettuminen: 7.4.-31.5.2017
Äänestys: 11.–28.9.2017
Vaalitulosten julkaisu: 2.10.2017
Järjestäytymiskokous: 13.–15.11.2017

Valtuustoryhmät

Jos olet kiinnostunut ehdokkuudesta Tehyn vaaleissa, ota rohkeasti yhteyttä johonkin valtuustoryhmistämme. Tutustu ryhmien toimintaan ja tavoitteisiin heidän verkkosivuillaan.

Arvo Ammattitaidolle – Värdera Yrkeskunskapen

Tiina Karppinen, p. 0405871806, tiina.karppinen03@gmail.com
Mikael Salakka, p. 0406863666, mikael.salakka@hus.fi

SITKE - sitoutumattomat ja keskiryhmät

Anna Maija Taanila, p. 040 561 4398, anna-maija.taanila@ouka.fi
Osmo Metsälä, p.  0400617473, osmo.metsala@tehy.net

Tehyläiset Vihreät

Atte Tahvola, p. 040 718 6550, atte.tahvola@gmail.com
Laura Häggblom, p. 0405541849, laura.haggblom@iki.fi

Tehyn Vapaat Vaikuttajat

Nina Jaara-Sagulin p. 050 427 9937, nina.jaara-sagulin@hus.fi
Elina Manninen, p. 0504284735, elina.manninen@hus.fi

Tehyn vasemmisto ja sitoutumattomat

Marja-Leena Torkki, p. 050 400 7787, marja-leena.torkki@tehy.fi
Pekka Vepsäläinen, pekka.vepsalainen@tyks.fi

Terveydenhuoltoalan Yhdessä Eteenpäin

Tatu Tiala, p. 050 345 7509, tatu.tiala@ppshp.fi
Sari Viinikainen, p. 040 7793637, sari.viinikainen@tehy.fi

Tehyn puheenjohtajan valinta

Tehyn puheenjohtaja ja hallitus valitaan valtuuston järjestäytymiskokouksessa 13.-15.11.2017. Valtuustoryhmät voivat asettaa oman puheenjohtajaehdokkaan.

Yhdistyslain mukaan jäsenet eivät voi suoraan äänestää puheenjohtajaa. Voit tukea omaa puheenjohtajasuosikkiasi siten, että äänestät valtuustovaalissa ryhmää, joka on asettanut suosikkisi ehdolle.

Tehyn valtuustovaalin ehdokkaiden tukeminen (Tehyn hallituksen päätös 2/2017)

• Tehy tiedottaa vaaleista monipuolisesti ja kannustaa ammattiosastoja tuomaan ehdokkaitaan tasapuolisesti esille.
  • Vaalikone ja ehdokassivut: Vaalikone kattaa perinteisen vaalikoneen kysymyksineen ja vastauksineen ja antaa mahdollisuuden tutustua ehdokkaisiin. Ehdokassivut tarjoavat ehdokkaalle laajan mahdollisuuden esittäytymiseen, jonka osaksi ehdokkaan kannattaa laittaa kuva ja linkitykset ehdokkaan omiin somekanaviin.
  • Tietoa vaaleista ja ehdokkaista menee yhtenä Tehyssä nyt -uutiskirjeenä tiedoksi kaikille tehyläisille ainakin kolmeen kertaa eli kesä-, elo ja syyskuussa. Uutiskirjeessä on suorat linkit vaaliliittojen omille sivuille ja elo- ja syyskuun osalta myös vaalikoneeseen.
  • Tukea ryhmien vaalivideoiden tekemiseen: Tarjotaan ryhmille videopaja käyttöön vaalivideon tekemistä varten.
  • Vaali-ilmoittelusta Tehy-lehdessä myönnetään 80 %:n alennus. Tästä ohjeistetaan myöhemmin.
  • Tehyn aluetoimistojen tilat ovat veloituksetta käytössä, mutta asiasta sovittava aluetoimiston henkilökunnan kanssa ja siitä ei saa aiheutua aluetoimistolle lisätyötä.

Henkilörekisterilain mukaan jäsenille on varattava kohtuullinen aika kieltää osoitetietojensa antaminen vaalikäyttöön. Asiasta ilmoitetaan Tehy lehdessä 5/2017.

Lisätietoja vaaleista

valtuustovaali@tehy.fi

Vaalimateriaalien tilaus

Tehyläiset voivat tilata markkinointimateriaaleja vaalityön tueksi Tehystä. Avaa tilauslomake tästä.

Liitetiedostot:
Vaalitunnus ja Facebook-kansi valtuustoryhmien käyttöön

Valtuustovaalien 2017 markkinointigrafiikat.

Tehyn valtuuston vaalin vaalijärjestys

Hyväksytty valtuuston kevätkokouksessa 31.5.–1.6.2016.

Tehyn säännöt

Säännöt hyväksytty valtuuston kokouksessa 30.11.-1.12.2016.