Tiedottaja Riitta Eerola: Pitäkää kiikarit kirkkaina

Tehyn viestinnän monitoiminainen Riitta ”Eero” Eerola jäi eläkkeelle. Olette tärkeässä paikassa, kuin lintutornissa, sanoo Eerola tehyläisille.

Lämminhenkisiä läksiäisiä vietettiin Tehyn keskustoimistolla keskiviikkona. Eerola työskenteli Tehyssä parikymmentä vuotta. Ura alkoi vuonna 1997 liittokokouksen viestintäprojektissa, pienen tauon jälkeen työt jatkuivat Tehy-lehden työmarkkinatoimittajan sijaisena. Vuoden 1998 alussa Eerola vakinaistettiin, jonka jälkeen hän ehti vaikuttamaan monenlaisissa viestintään liittyvissä tehtävissä ja projekteissa.

Työyhteisössä ”Eeroa” pidetään sydämellisenä, idearikkaana naisena, joka oli aina valmis auttamaan.

– Pöllömpikin ymmärtää tunnistaa työyhteisön osaajan, jolla on sielussa kyky kohdata ihminen, kuvaili työkaveri Riittaa Facebookissa.

Tavoitimme kiireisen eläkeläisen lyhyttä sähköpostihaastattelua varten. Näin Riitta meille vastasi.

1. Rakkain muistoni Tehystä

Rakkaita muistoja Tehystä on paljon. Ihmisten kohtaamiset. Noin 160 000 joukosta osui kohdalle monia helmiä.  Parhaita ovat ehkä ne, kun Julkisuuden siedätyshoito -kurssin käyneitten onnistumisia näki myöhemmissä tilanteissa. Valtavan ammattitaidon, vaikuttamishalun ja siitä julkisuuteen kertomisen rohkeuden herääminen ja uskallus tuntui hienolta aina ja aina uudestaan.

Hauskin muisto on ehdottomasti ylihoitaja Anna Packalenin patsaan pystytyshanke Kellokosken sairaalan pihalle. Vai oliko se sittenkin joku Nenäpäivä hullutus vai kesäpäivät Tampereella...

2. Tehyn tärkein tehtävä

Tehyn tehtävä on tietysti ensisijassa edunvalvonta, mutta siinä vaativin osa on osata ajatella sitä koko ketjua, joka alkaa potilaasta ja päättyy uudistuksia luoviin tekijöihin. Sen janan välissä on monta asiaa, jotka koskettavat jokaista tehyläistä ja koko porukan edunvalvontaa. Välillä tuntui, että mikään ei ole vierasta Tehylle.

3. Terveiset Tehylle ja tehyläisille

Sanoisin kaikille tehyläisille samaa, mitä työkavereillenikin. Olette tärkeässä paikassa, kuin lintutornissa, josta näkee kauas eteen, kauas taakse, sivuille, ylös ja alas. Katsokaa kaikkiin suuntiin ja pitäkää kiikarit kirkkaina. Mutta muistakaa, että samassa tornissa on monia jäseniä, jotka näkevät eri asioita. Katsokaa heitäkin, siihen lähelle, kuunnelkaa toisianne.

Jokainen ohikulkija, lentävä laulaja tai kaakattaja tulee myös jossain kertomaan, miltä teidän tornissanne näyttää. Pitäkää se torni kunnossa yhdessä! Siihen on mahtavat mahdollisuudet.

Vaikka jään eläkkeelle, joka päivä olette jossain muodossa mukanani.

Lämmin kiitos!