Kuva: Tor Wennström / Lehtikuva

Tehyn perustajiin kuulunut Outi Ojala kuollut

Pitkäaikainen Tehyn ja Sairaanhoitajaliiton aktiivi, Vasemmistoliiton entinen kansanedustaja Outi Ojala on menehtynyt 70-vuotiaana sairastettuaan pitkään. Ojala oli koulutukseltaan sairaanhoitaja ja toimi sairaanhoitajan tehtävien lisäksi myös osastonhoitajana.

Ojala oli Tehyn hallituksen jäsen, Tehyn perustamisvuodesta 1982 alkaen aina vuoteen 1993 asti. Tehyn valtuuston jäsenenä hän toimi vuosina 1993 – 1997 ja vuosina 2001 – 2005. Ojala palkittiin aktiivisesta toiminnastaan ay-aktiivina Tehyn hopeisella ansiomerkillä ja kunniajäsenyydellä.

Ay-toiminnan lisäksi Ojalan muu yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja ura poliitikkona oli merkittävä. Hän nousi eduskuntaan vuonna 1991. Vuosina 1996 – 1999 hän toimi Euroopan parlamentin jäsenenä ja Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajana vuosina 2001 – 2002. Hän toimi myös yli 20 vuotta Helsingin kaupunginvaltuustossa ja myös kaupunginhallituksessa.

Ojala keskittyi eläkkeellä ollessaan kulttuuriharrastuksiin ja hänet nähtiin kesäisin mm. Kuhmon kamarimusiikkijuhlilla.