Tehyläiset täyttivät Finlandia-talon Parasta aikaa -tapahtumassa. Kuva: Annika Rauhala.

Tehyn Parasta aikaa -tapahtuma kartoitti parasta hoitoa ikäihmisille

Tehyn moniammatillinen koulutustapahtuma Parasta aikaa kokosi torstaina 25.10.2018 Finlandia-talolle Helsinkiin tuhatkunta innostunutta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista ja muita ikääntyneiden hyvinvoinnin asiantuntijjoita.

Runsas ohjelma tarjosi monipuolisen katsauksen ikääntyvien hyvinvoinnin haasteisiin, mahdollisuuksiin ja uusiin keinoihin. Kahden vuoden välein järjestetty tapahtuma oli jo neljäs. Näytteilleasettajia oli tällä kertaa noin 40.

Työnäytöksissä pureuduttiin ikäihmisten suunhoitoon, ihopistonäytteen ottamiseen, jalkaterveyteen sekä elvytykseen. Ne peilaavat ikäihmisten hoidon erityispiirteitä. Esimerkiksi muistisairaan suunhoito voi olla haastavaa, koska henkilö ei välttämättä tunnista hammasharjaa tai sen käyttötarkoitusta.

Luentojen, suullisten esitysten ja tietoiskujen aiheina olivat muun muassa yksinäisyys, myötätunnon voima, arkiteknologia, robotisaatio, ikääntyneiden kaltoinkohtelu, iäkkäiden ravitsemustila ja hoivahenkilöstön oppimisympäristö.

- Olen erittäin iloinen, että saimme tapahtumaan loistavat puhujat ja ajankohtaisia aiheita: robotisaatio, etäyhteydet ja arjen teknologia. Lähdemme siitä, että ikäihmisten palvelut ja työntekijöiden osaaminen kulkevat käsi kädessä, Tehyn sosiaalipoliittinen asiantuntija Eva Siitonen summasi onnistuneen päivän tapahtumat.

Parhaana posterina palkittiin Ikäihmeet ry:n ”Yksinäisyys ikäihmisten silmin”, tekijät Sanna Ontto ja Heidi Tommila. Valitsijaraadin mielestä ajankohtaisen aiheen lähestymistapa on monipuolinen ja posterin sommittelu selkeä ja visuaalinen.

Päivän anti huipentui toimittaja Arman Alizadin koskettavaan esitykseen unelmien tavoittelemisesta. Hän vei osallistujat matkalle tunteisiin, jotka ovat tärkeitä työssäkin kuten pelko, luottamus, ymmärrys ja kiitollisuus.

Tapahtumasta lisää sivustolla https://www.parastaaikaa.fi/