Kuva: IStock

Tehyn jäsenmaksu pysyy ennallaan

Tehyn valtuusto päätti jäsenmaksuista marraskuussa. Palkansaajan jäsenmaksu säilyy ennallaan vuonna 2020.

Palkansaajan jäsenmaksu on 1,1% bruttopalkasta vuonna 2020. Jäsenmaksu pysyy samana kuin tähänkin saakka. Jäsenmaksuun sisältyy myös Terveydenhuoltoalan työttömyyskassan jäsenmaksu. Tehyn jäsenmaksu on yksi Suomen edullisimmista. Jäsenmaksulla saat kaikki Tehyn ja Terveydenhuoltoalan työttömyyskassan palvelut ja jäsenedut.

Valtuusto teki muutoksia yrittäjäjäsenten sekä seniorijäsenten jäsenmaksuun. Lisäksi valtuusto täsmensi päätoimisten opiskelijoiden jäsenmaksuvapautuksen ehtoja.

Päätoimiset opiskelijat ja jäsenmaksuvapautus

Päätoimiset opiskelijat, jotka suorittavat sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan perustutkintoa, ovat kokonaan vapautettu jäsenmaksun maksamisesta. Ensi vuonna opiskelijan on ilmoitettava opiskelun alku- ja loppupäivä sekä oppilaitos ja tutkinto. Edellä mainittuja perustutkintoja suorittavat päätoimiset opiskelijat ovat vapautettuja jäsenmaksusta myös ansiotyössä ollessaan.

Päätoimiset opiskelijat, jotka suorittavat jatko-, täydennys- tai muiden alojen tutkintoa, maksavat jäsenmaksun vain työskennellessään. Muutoin he ovat vapautettuja jäsenmaksun maksamisesta. Myös jatko-, täydennys- tai muiden alojen tutkintoa suorittavan opiskelijan on ilmoitettava opiskelun alku- ja loppupäivä, oppilaitos ja tutkinto.

Yrittäjäjäsenen jäsenmaksu

Yrittäjäjäsenen jäsenmaksu on 20 euroa kuukaudessa vuonna 2020.

Seniorijäsenen palvelumaksu

Tehyn seniorijäsenten palvelumaksu on 50 euroa vuodessa. Palvelumaksua maksavat pysyvästi eläkkeellä olevat, jotka ovat siirtyneet suoraan seniorijäseneksi ammattiosastojäsenyyden jälkeen.

Helpoin tapa maksaa jäsenmaksu

Helpoin tapa maksaa jäsenmaksu, on antaa työnantajan periä se suoraan palkasta.  Tällöin työnantaja hoitaa jäsenmaksun puolestasi, eikä sinun ei tarvitse itse laskea joka kuukausi, kuinka paljon jäsenmaksua tulee maksaa. Työnantajaperinnästä saat lisätietoa täältä.

Jos haluat maksaa jäsenmaksun itse, se onnistuu maksamalla jäsenmaksu asiointipalvelussa joka kuukausi. Tehy lähettää jäsenmaksujen viitelistat tammi-helmikuun 2020 vaihteessa. Tammikuun 2020 jäsenmaksun eräpäivä on 15.2.2020.

Jäsenmaksun verovähennys

Jäsenmaksu on verovähennyskelpoinen. Verovähennyksen jälkeen nettomääräinen jäsenmaksu on huomattavasti pienempi. Tehy toimittaa jäsenmaksutiedot automaattisesti verottajalle. Tarkista veroilmoituksesta, että jäsenmaksu on otettu huomioon sinä vuonna, jolloin se on maksettu.

Lue lisää jäsenmaksuista täältä.

Käyttäjän Kaija Tuovi kuva

Korotus on peräti 20€, mielestäni aika iso korotus yhdellä kertaa. Mikähän on ollut korotuksen peruste, jos muiden maksut ovat pysyneet ennallaan. Ovatko seniorit suurikin rasite Tehylle?

Hyvää alkanutta vuotta ja menestystä työmarkkainaneuvotteluihin.

Kaija Tuovi , Tehyn jäsen sen perustamisesta lähtien!

Käyttäjän Petri Anttila kuva

Mistä johtuu Yrittäjien jäsenmaksun korotus?

Hei Petri,

Tehyn yrittäjien jäsenmaksussa ei ole ollut muutosta yli kymmeneen vuoteen. Yrittäjien edut kuten vakuutusten määrä ja laajuus sekä muut palvelut ovat lisääntyneet vuosien aikana, joten jäsenmaksutarkastelulle oli nyt tarvetta. Lisäksi vakuutusmaksuihin on tullut korotuksia vuosien saatossa, mikä osaltaan johti siihen, että jäsenmaksun suuruutta oli syytä tarkastella.

Tehyn yrittäjäjäsen saa jäsenmaksulla käyttöönsä Tehyn palvelut ja edut, joihin kuuluvat mm.
- Vakuutukset, kuten esim. Kelan vaatima asiakkaiden tapaturmavakuutus, vastuuvakuutus ja potilasvakuutus
- Maksuton neuvonta- ja konsultaatiopalvelu sosiaali- ja terveysalan yritystoimintaan erikoistuneilta lakiasiaintoimisto Nyanssi Oy:n lakimiehiltä esimerkiksi yrityksen perustamiseen, vero-oikeuteen, yrittäjien sosiaaliturvaan, hankintalainsäädäntöön ja yhtiöoikeuteen liittyen.
- Ei-työllistävien ammatinharjoittajien ja yrittäjien oikeusapu ilman omavastuuta
- Työllistävän yrittäjän (1-3 työntekijää) vastuu- ja oikeusturvavakuutus
- Opintopäiviä ja verkostoitusmismahdollisuuksia
- Lisää tietoa näistä palveluista ja eduista saat täältä: https://www.tehy.fi/fi/tehy-yrittajille-ja-ammatinharjoittajille

Ystävällisesti Mirka Mäntylä, tiedottaja

Käyttäjän Merja Kuivainen kuva

Ihmettelen tätä Senjorijäsenmaksua 50€. olen jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle 61v jotenka en voi tehdä työtä.Olen ollut jäsenenä valmistumisestani lähtien eli yli 40 vuotta ja kokoajan työssä.
Enhän saa kuin kalenterin ja lehden.Kyllä 50€ on kova maksu.Ja mikäli en maksa menetän autovakuutukseni edut. Kyllä ajatte sellaiset eläkeläiset ahdinkoon jotka eivät pysty enään työhön.

Haluaisin olla jäsen edelleen mutta kyllä maksua pitäisi kohtuullistaa niillä henkilöillä jotka eivät enään voi tehdä mitään töitä sairauden johdosta.Eipä nämä hoioalan eläkkeet päätä huimaa.

Käyttäjän Marjatta Hellman kuva

Hei. Ihmettelen minäkin seniorijäsenmaksun korotusta, kuitenkin työssä olevien jäsenmaksu pysyy edelleen samana? Oletan, että me seniorijäsenet emme "rasita" asioillamme Tehyä liikaa. Ne pienet mahdolliset alennukset esim. vakuutuksista saan kyllä muiltakin vakuutusyhtiöiltä niputtamalla muut vakuutukset. Haluaisin olla Tehyn jäsen edelleenkin, muuta harkintaa menee kuinka toimin maksun kanssa. Mukavaa kevään odotusta kaikesta huolimatta kaikille.

Käyttäjän Tuija Oinonen kuva

Miksi ihmeessä seniorijäseniä rokotetaan maksuissa ? Tosi kova korotus. Pistää harkitsemaan jäsenyyttä.

Hei,

seniorien jäsenmaksua ei ole korotettu vuosiin. Jäsenmaksujen tarkastelulle oli tarvetta mm. siksi, että vakuutusten hinnat ovat nousseet. Hallinnon oli korotettava maksua vastaamaan todellisia kuluja. Seniorijäsenet saavat jäsenyyden myötä etuina muun muassa vastuuvakuutuksen ja muut työelämän palvelut, Tehy-lehden, kalenterin sekä muut jäsenedut. Seniorijäsenyys turvaa keikkaa tekeviä eläkeläisiä työelämässä.

Ystävällisesti
Mirka Mäntylä
tiedottaja

Käyttäjän Tuomo Kasanen kuva

Hei,

Yritän maksaa tämän vuoden osa-aikatöistä jäsenmaksut kerralla ajalta 1.1.2020-3.4.2020. Miksi jäsenmaksujärjestelmä tarjoaa minulle 8,00 € / kuukausi vaihtoehtoa, eikö sen pitäisi olla 1,1% bruttopalkoista?

Hei,

Laskurissa kannattaa käyttää "Anna summa" -kohtaa. Siihen saa annettua itse jäsenmaksusumman, jolloin saa viitteen antamalleen summalle ja ajanjaksolle. Lisäksi jäsenmaksuvapautus tulee ilmoittaa Tehyn jäsenrekisteriin, jotta maksuvapautustieto kohdistuu.

Ystävällisesti
Mirka Mäntylä, tiedottaja