kuva: iStock

Tehyläisten oltava tarkkoina sovittaessa työehdoista ja palkasta Länsi-Pohjan alueella

Eilen on aloittanut toimintansa Länsi-Pohjan alueella toteutettu jättiulkoistus. Neljä Meri-Lapin kuntaa ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri ovat ulkoistaneet sote-toimintaansa Mehiläiselle.

Yksityiselle palveluntuottajalle siirtyy valtaosa Länsi-Pohjan keskussairaalan toimintaa ja alueen perusterveydenhuoltoa. Ensimmäistä kertaa ulkoistuksessa siirtyy myös erikoissairaanhoitoa. Siirtyvää henkilöstöä on alueella lähes 800.

Länsi-Pohjassa on noudatettava liikkeen luovutusta. Liikkeen luovutus tarkoittaa tilannetta, jossa toiminta tai toiminnallinen osa luovutetaan toiselle työnantajalle. Työntekijät siirtyvät liikkeen luovutuksessa uuden työnantajan palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä.

- On varsin tavallista, että työehtoja ja palkkausta yritetään heikentää uusilla työsopimuksilla. Siksi tehyläisten pitää kääntyä luottamusmiehen puoleen ennen kuin allekirjoitetaan työsopimuksia. Myöskään mitään muita sopimuksia ei ole pakko liikkeen luovutuksen jälkeen allekirjoittaa. Palkkarakennetta voidaan yrittää alentaa tai työtehtäviä yritetään muuttaa toisenlaisiksi ilman neuvotteluita, sanoo Tehyn lakimies Mirja Kinnunen.

Tavallista on, että liikkeen luovutuksen jälkeen yksityissektorin työnantajat laiminlyövät velvollisuutensa neuvotella tehtävien vaativuudesta ja palkasta.

Tehy piti toukokuussa Kemissä Pop up -toimiston, jossa neuvottiin mm. liikkeen luovutukseen liittyvissä asioissa. Liitteessä olevasta toimintaohjeesta saa myös tietoa liikkeen luovutuksesta.