Juha Honkakoski on STTK:n Vuoden luottamusmies 2019. Kuva: STTK

Tehyläinen Juha Honkakoski on Vuoden luottamusmies 2019

Vuoden luottamusmies Juha Honkakoski on monessa mukana. Hänet palkittiin tänään STTK-liittojen koulutustapahtumassa Helsingissä. Palkinnon luovutti puheenjohtaja Antti Palola.

Palkintoperusteissa Juha Honkakoskea kuvataan sitkeäksi ja perusteelliseksi neuvottelijaksi. Sairaanhoitaja Juha Honkakoski on toiminut Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) päätoimisena Tehyn pääluottamusmiehenä vuodesta 2006 lähtien. Hän edustaa 3 500 tehyläistä, jotka työskentelevät Oulun yliopistollisessa sairaalassa, Oulaskankaan sairaalassa sekä kehitysvammahuollon toimintayksikössä.

– Olen palkinnosta erittäin otettu ja arvostan sitä suuresti. Koen, että arvostus kohdistuu samalla myös kaikkien tehyläisten yhteiseen työhön paikallisella tasolla. Olemme onnistuneet paikallisessa sopimisessa ja yhteistoimintamenettelyissä.

Luottamusmiehen aseman hän näkee haasteellisena pienillä työnantajilla sekä yksityisellä sektorilla. Aseman vahvistaminen edellyttää, että myös luottamusmiehen osaamista ja tiedon saantia on vahvistettava. Julkisella sektorilla tilanne on toinen ja luottamusmiehen työtä arvostetaan ja ymmärretään siellä paremmin.

– Kun sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö muuttuu ja toiminnot keskittyvät isoihin organisaatioihin, yhteistoiminnassa tarvitaan ammattimaisempaa otetta. PPSHP:ssä on vahvistettu ja kehitetty luottamusmiesjärjestelmää. Hoitohenkilöstön palkkausta on parannettu mm. kehittämällä työn vaativuuden arviointijärjestelmää sekä neuvottelemalla paikallisia sopimuksia – hälytysraha, työaikapankki, keikkataksa. Määräaikaisten työntekijöiden asema ja yhdenvertaisuus ovat tärkeitä ja henkilöstöä on vakinaistettu.

Juha Honkakoski on myös aktiivinen vaikuttaja ja yhteiskunnallinen keskustelija. Hän tekee rohkeita keskusteluavauksia mm. sosiaalisessa mediassa. Hän saa kiit0sta siitä, että on tehnyt henkilöstön edustajan osaamisen näkyväksi ja uudistanut luottamusmies-brändiä. Osaamista ja ammattitaidon kehittämistä hän pitää yllä mm. kouluttautumalla jatkuvasti ja osallistumalla aktiivisesti järjestötoimintaan.

Kahden nuoren ja kahden aikuisen lapsen isä rentoutuu matkaillen ja uusia kokemuksia etsien, perheen parissa.

Vuoden luottamusmies ja Vuoden työsuojeluvaltuutettu valitaan vuorovuosin. Valinnan tekee STTK:n työelämän kehittämisen valmisteluryhmä.

Käyttäjän Jan-Olof Eriksson kuva