kuva: Leena Louhivaara

Tehy vahvistaa johtamistehtävissä toimivien tehyläisten vaikutusmahdollisuuksia

Tehy vahvistaa johtamis- ja esimiestehtävissä toimivien tehyläisten edunvalvontaa perustamalla Tehyn johtajat -jaoston.

- Viime vuosina on vähennetty hoitotyön johtajien määrää, minkä seurauksena erityisesti lähiesimiesten kuormittuneisuus on lisääntynyt. Tämä heikentää osaltaan koko alan työhyvinvointia.  Pyrimme vaikuttamaan kehitykseen ja siksi on tärkeää, että eri johtamisrooleissa toimivat johtajat voivat yhdessä hakea ratkaisuja sote-alan muutoksissa ja henkilöstön tukemisessa, sanoo Tehyn yhteiskuntasuhteet ja toimialan johtaja Kirsi Sillanpää.

Jaoston jäseniä ovat kaikki sosiaali- ja terveysalan koulutetut, erilaisissa johtamistehtävissä toimivat Tehyn ammattiosaston jäsenet kuten apulaisosastonhoitajat, osastonhoitajat, ylihoitajat, johtavat ylihoitajat, hallintoylihoitajat, sairaanhoitoalueen johtajat tai perusturvajohtajat.

Jaoston tarkoituksena on erityisesti vaikuttaa  sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamisen ja koulutuksen kehittämiseen, hoitohenkilöstön osaamisen,  työolosuhteiden ja työturvallisuuden parantamiseen sekä pohjoismaisen ja eurooppalaisen yhteistyöhön lisäämiseen.

Jaoston puheenjohtajaksi on kutsuttu Tornion perusturvajohtaja Leena Karjalainen.

- Hoitotyön johtajia ja hoitotyötaustaisia yleisjohtajia tarvitaan erityisesti  muutosten läpiviemisessä ja toimintatapoja uudistettaessa  ja siksi heidän roolia on vahvistettava. On tehtävä vahvaa yhteistyötä, jos muutokset halutaan läpi, Karjalainen sanoo.

Tehyn johtajat -jaoston jäsenet:

Marika Hämäläinen, Hyvinkää
Anna-Maija Kääriäinen, Helsinki