Tehyn sisäilmaseminaaria seurasi verkon välityksellä yli 600 katselijaa. Kuvituskuva: Annika Rauhala

Tehy vaatii työnantajia ottamaan sisäilmaongelmat vakavasti – tutustu seminaariaineistoon

80 prosenttia Tehyn kyselyyn vastanneista työsuojeluvaltuutetuista ilmoitti sisäilmaongelmista. Joka neljännellä työpaikalla on ollut epäilyjä niihin liittyvistä sairauksista. Työpaikoilla ei silti ole säännöllisesti kokoontuvaa sisäilmaryhmää, eikä työterveyshuolto tee työpaikkakäyntejä tai pidä työpaikkaneuvotteluja.

Tehyläisille suoritetun oirekyselyn tulokset esitteli professori Tuula Putus Turun yliopistosta Tehyn sisäilmaseminaarissa Helsingissä 14. marraskuuta 2016. Seminaariin osallistui noin 80 henkilöä paikan päällä ja yli 600 verkon välityksellä.

Tehyläisille työsuojeluvaltuutetuille tehtiin erillinen oirekysely. Heidän vastauksissa näkyi myös sisäilmaongelmien yleisyys. Tehy vaatii sisäilmaryhmiä työpaikoille, joiden tehtävänä on puuttua työntekijöiden oireiluun ja etsiä pitkäjänteisiä ratkaisuja sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi.

– Tutkimuksen mukaan jopa 80 % kyselyyn vastanneista työsuojeluvaltuutetuista ilmoitti sisäilmaongelmista ja joka neljännellä työpaikalla on ollut epäilyjä niihin liittyvistä sairauksista. Silti valtaosalla työpaikoista ei ole säännöllisesti kokoontuvaa sisäilmaryhmää eikä työterveyshuolto tee työpaikkakäyntejä tai pidä työpaikkaneuvotteluja, sanoo Tehyn työympäristöasiantuntija Kaija Ojanperä.

Oirekyselyn tuloksista on tulossa julkaisu, jossa on esitetty Tehyn toimenpide-ehdotukset sisäilmaongelmien hallitsemiseksi.

Seminaarissa kuultiin myös sisäilmaongelmista oireilevan jäsenen kokemuksista, ylilääkäri Riitta Saunin (STM) luento sisäilman aiheuttamista ammattitaudeista ja muista terveyshaitoista sekä Sirkku Lehtimäen (ESAVI) sisäilmaongelmien valvonnasta. Hyvistä toimintamalleista kertoivat työsuojeluvaltuutettu Mari Holm ja työsuojelupäällikkö Veli Sova Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.

Luentojen videotallenteet ja luentomateriaalit

Sisäilmaongelmat terveydenhuollon toimipisteissä
Työterveyshuollon ja ympäristölääketieteen professori Tuula Putus, Turun yliopisto.

Sisäilman aiheuttamat ammattitaudit ja muut terveyshaitat
Ylilääkäri Riitta Sauni, sosiaali- ja terveysministeriö.

Sisäilmaongelmat ja valvonta
Työsuojeluinsinööri Sirkku Lehtimäki, Etelä-Suomen aluehallintovirasto.

Hyvät toimintamallit työpaikalla
Päätoiminen työsuojeluvaltuutettu Mari Holm ja työsuojelupäällikkö Veli Sova, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri.

Liitetiedostot:
Homealtistus ja terveyshaitat hoitotyössä

Turun yliopiston Tehylle tekemän sisäilmakyselyn yhteenveto. Tuula Putus, Turun yliopisto.