Tehy on mukana Kelan työryhmässä yhdessä muiden järjestöjen kanssa kehittämässä terapioiden rekisteröitymismenettelyä.

Tehy tukee Kelan kuntoutuspalvelujen rekisteröitymismenettelyä

Kela kokeilee vuosina 2020–2022 rekisteröitymismenettelyä kuntoutuksen järjestämiseen. Rekisteröintimenettely voisi korvata jatkossa tarjouskilpailun. Tehyssä kokeilua pidetään hyvänä.

Rekisteröintimenettely lisää asiakkaiden valinnanvapautta ja mahdollistaa katkeamattomat kuntoutusjaksot. Palveluntuottajien työ helpottuu, kun nykyisistä aikaa vievistä ja epävarmuutta tuovista kilpailutuksista päästään pois.

Kokeiluun on valittu tässä vaiheessa kaksi kuntoutuspalvelua: Oma väylä -kuntoutus sekä aikuisten sydänkurssit.

– Toivottavaa on, että rekisteröitymismenettely laajenee mahdollisimman pian myös vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioihin. Nykyinen tarjouskilpailumenettely ei niihin sovellu. Viime vuonna epäonnistuneen kilpailutuksen vaikutuksista joutuvat edelleen kärsimään monet kuntoutujat sekä palveluntuottajat. Myös Kelalle se on tuottanut paljon lisätyötä ja kustannuksia, Tehyn kuntoutusalan asiantuntija Outi Töytäri sanoo.

Rekisteröintimenettelyssä asiakas voi valita palveluntuottajan rekisteröitymisehdot täyttävien palveluntuottajien joukosta. Kela määrittelee erikseen kriteerit, jotka rekisteröityneen palveluntuottajan pitää täyttää. Menettelyssä asiakas saa nykyistä kattavammin tietoa sekä palveluntuottajista että palvelun sisällöstä.