Tehy: Sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöillä oltava nollatoleranssi päihteiden käyttöön työajalla

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy suhtautuu erittäin vakavasti julkisuudessa esiin tulleeseen tapaukseen, jossa neljä Kätilöopistossa työskennellyttä kätilöä oli käyttänyt työajallaan ilokaasua väärin.

Tehy edellyttää, että asia selvitetään perinpohjaisesti.

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset tekevät vastuullista ja vaativaa työtä ja kansalaisten on voitava luottaa koulutettuihin ammattihenkilöihin.

- Päihteiden käytössä on oltava ehdoton nollatoleranssi työajalla, sanoo Tehyn yhteiskuntasuhteet ja kehittäminen –toimialan johtaja Kirsi Sillanpää.

Lisätietoja:

Tehyn yhteiskuntasuhteet ja kehittäminen toimialan johtaja Kirsi Sillanpää, gsm 040 820 7848

Linkki: Kätilöliiton kanta päihteiden käyttöön

Tehyn kehittämispäällikkö Kirsi Markkanen, gsm 040 533 7086

Käyttäjän Tatu Tiala kuva

Aika rohkea kannanotto. Oletan nyt kuitenkin että tällä tarkoitetaan että päihteitä ei käytetä TYÖAIKANA?

:)

Käyttäjän Juha Honkakoski kuva

Hei.

Tarkoittaako Tehy ry:n linjaama hoitohenkilöstön nollatoleranssi työajalla sitä, että työajalla päihteiden vaikutuksen alaisena olevalle annetaan kenkään heti? Vai mitä tämä tarkoittaa niinku oikeesti? Mihin on unohtuneet päihdeohjelmat, se että tänä päivänä voidaan päihdeongelma katsoa sairaudeksi jne jne...

Käyttäjän Tatu Tiala kuva

Tässä on hyvin kommentoitu juuri tuota aspektia: http://hoitajat.net/hoitotyo/ajankohtaista/hoitajatkin-ovat-ihmisia-sair...Meidän kuitenkin pitää neuvotella ja valvoa päihteiden takiakin töpänneiden jäsenten asioita. Kuten Juha sanoi, taustalla voi olla sairaus, jota pitää hoitaa asianmukaisesti, eikä vain julkisesti tuomita. Ei töissä kännissä saa olla, mutta pitää selvittää syyt ja sen mukaan sitten seuraukset.

Käyttäjän Anne kuva

Sillanpään kommentti oli erittäin selkeä - nollatoleranssi työajalla - eli työajalla ei käytetä päihteitä tai olla niiden vaikutuksen alaisena, tämä on selvää "pässin lihaa". Jos joku havaitaan kännissä tai muissa aineissa töissä - välittömästi henkilö pois virkatehtävistä ja asiaan olisi mielestäni puututtava protokollan mukaisesti hoitoonohjauksineen ym. ja mielellään heti, kun ensimmäinen ongelma ilmenee.
Minulla on vuosikymmenten kokemus alalta ja olen nähnyt myös sitä, kuinka ilmiselvää ja todettua ongelmaa vähätellään ja katsotaan sormien läpi. Näin on ollut esim esimiestason henkilön tai lääkärin ollessa kysymyksessä. Yleensä näissä tapauksista on kehittynyt ajan saatossa surullinen lopputulos.