Tehy on sopinut valtion ja yliopistojen tehyläisten edunvalvonnasta

Tehy ja ammattiliitto Pro ovat sopineet valtion ja yliopistojen tehyläisten edunvalvonnan hoitamisesta ja yhteistyöstä, kun Pardia ja Pro yhdistyvät vuoden vaihteessa.

Yhteistyösopimuksen perusteella Ammattiliitto Pro hoitaa niiden Tehyn jäsenten edunvalvonnan, jotka ovat valtion ja yliopistojen palveluksessa. Sopimukseen sisältyy virka- ja työehtosopimusten neuvottelutoiminta, sopimusalakohtainen neuvottelutoiminta sekä luottamusmiesten ja jäsenten neuvonta. Jos jäsenellä on työsuhteeseen liittyvä riita-asia, johon ratkaisua haetaan tuomioistuimessa, se tulee Tehyn oikeuspalvelun hoidettavaksi. Oikeudenkäynnit hoitavat tällöin Tehyn omat lakimiehet.

Tehyn jäsenenä olevien jäsenyys säilyy ennallaan. Työpaikoilla jäsenten tukena ja apuna ovat tutut luottamusmiehet, joiden tehtävät jatkuvat entiseen tapaan niin valtiolla kuin yliopistoissakin. Oman luottamusmiehen tiedot löytyvät ammattiosaston sivuilta tai työpaikan ilmoitustaululta.