Tehy mukana LAPSEN PARHAAKSI - varhaiskasvatuksen juhlaseminaarissa

Tänään pidetään Helsingin Messukeskuksessa LAPSEN PARHAAKSI - varhaiskasvatuksen juhlaseminaari, jonka järjestävät TEHY, Suomen Lastenhoitoalan Liitto, SuPer, Talentia ja JHL. Juhlaseminaari kokoaa yhteen arjen sankarit, vaikuttajat, tutkijat ja tulevaisuuden näkijät.

Suomalainen varhaiskasvatus on maailman parasta. Tästä on syytä olla ylpeä. Varhaiskasvatus on samalla suuressa murroksessa ja seminaarissa arvioidaan varhaiskasvatuksen menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaa.

Puheenvuorot käsittelevät maailman parasta varhaiskasvatusta eri näkökulmista nykypäivään edeten: miten varhaiskasvatusta on kehitetty ja luotu mm. subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus lapselle.

Viimeaikaisessa keskustelussa on korostettu varhaiskasvatuksen pedagogisuutta tai hallinnonalan vaihtoa osaksi sivistyspalveluita.

Tapahtuman järjestäjät TEHY, ja Suomen Lastenhoitoalan Liitto, SuPer, Talentia ja JHL haluavat muistuttaa, ettei varhaiskasvatuksen merkitys yhteiskunnallisena palveluna ole muuttunut. Vaikka lähtökohtana on lapsen oikeus varhaiskasvatukseen, mahdollistaa laadukas varhaiskasvatus vanhempien työssäkäynnin ja tukee vanhempia kasvatustehtävässä.

Tehyn sosiaalipoliittinen asiantuntija Eva Siitonen pitää educare-mallia hyvänä, sillä siinä yhdistyy kasvatus, hoito ja opetus.

- Varhaiskasvatus on moniammatillista yhteistyötä, jossa tarvitaan kaikkien ammattiryhmien asiantuntijuutta ja osaamista. Suomalaiset arvostavat varhaiskasvatusta, mutta valitettavasti arvostus ei vielä näy  tarpeeksi palkassa.

Seminaarin avasi presidentti Tarja Halonen.