Adressin luovuttajat ja perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko yhteiskuvassa vasemmalta oikealle: Anna Grundström Imetysten tuki, Leila Lehtomäki Suomen Terveydenhoitajaliitto, Niina Mäkinen Imetysten tuki, Marjo Lyyra Kätilöliitto, ministeri Annika Saarikko, Laura Merivirta Tehy ja Tehyn terveydenhoitajajaosto, Malin von Koskull Folkhälsan, Anitta Nykyri Kätilöliitto ja Elina Rinne Suomen vauvamyönteisyyskouluttajat. Kuva: Riikka Pirkkalainen.

Tehy edistää imetysohjausta

Suomeen tarvitaan imetysohjauksen kansallinen koordinaattori. Tehy ja Tehyn terveydenhoitajajaosto olivat mukana, kun perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle luovutettiin adressi, jonka 37 organisaatiota ja järjestöä ovat allekirjoittaneet.

Imetyskoordinaattorin tehtävänä olisi yhtenäistää imetysohjausta, jotta käytännöt olisivat Suomessa yhtenevät ja samanlaiset kaikille perheille.

• Kukaan ei kerää yhteen imetystilastoja maanlaajuisesti. Kukaan ei myöskään valvo, mitä sairaanhoitopiirit kehittävät. Se tarkoittaa, että tehdään päällekkäisiä kehittämishankkeita, sanoo Tehyä edustanut terveydenhoitaja ja imetysohjaajakouluttaja Laura Merivirta.

Hän näkee, että adressin kokoaminen osui hyvään kohtaan, sillä aihe on ajankohtainen mm. perhevapaauudistusten vuoksi.