Kuva: IStock

Suomi haluaa estää tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen

Tuoreella toimintaohjelmalla Suomi pyrkii estämään tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen. Lähitulevaisuuden tavoitteena on, että Suomessa asuvia ja oleskelevia tyttöjä ei silvota eikä lähetetä Suomesta ulkomaille silvottavaksi.

THL ja sosiaali- ja terveysministeriö julkaisivat 6. helmikuuta toimintaohjelman silpomisen estämiseksi. Sen pääasiallinen tarkoitus on lisätä osaamista ammattilaisille, välittää tietoa silpomisriskissä oleville ryhmille sekä parantaa niiden tyttöjen ja naisten hyvinvointia ja elämänlaatua, jotka ovat läpikäyneet silpomisen.

Toimintaohjelman julkistuspäivänä perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko järjesti sosiaali- ja terveysministeriössä keskustelutilaisuuden, jossa Tehyn lisäksi olivat paikalla muun muassa uskonnollisten yhteisöjen johtajat ja vaikuttajat sekä THL.

- Tehyläiset kohtaavat silpomisen uhan alla olevia tai silvottuja tyttöjä ja naisia päivittäin muun muassa päiväkodeissa, kouluterveydenhuollossa, synnytysairaaloissa, äitiys- ja lastenneuvoloissa ja nuorisotyössä. On todella tärkeää, että Tehy oli mukana ministeritapaamisessa, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Tuore toimintaohjelma pyrkii vahvistamaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ja opiskelijoiden tietoja ja osaamista silpomisen puheeksi ottamisesta ja erityisesti lain määrittämästä ilmoitusvelvollisuudesta silloin, kun silpominen uhkaa tai on jo tapahtunut.

- Jokaisen ammattilaisen, joka kohtaa työssään perinnettä harjoittavista maista lähtöisin olevia asiakkaita, on pyrittävä estämään mahdollinen tyttöä uhkaava silpominen, painottaa Millariikka Rytkönen.

Suomessa asuu arviolta noin 10 000 silpomisen läpikäynyttä tyttöä tai naista ja noin 650– 3080 silpomisuhan alla olevaa tyttöä. Tyttöjen sukuelinten silpominen on vakava ihmisoikeusloukkaus ja Suomen rikoslain mukaan rikos.

Toimintaohjelman löydät tästä