kuva: Leena Louhivaara

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Liittokierrokseen vaikuttaa vahvasti kilpailukykysopimus

Toimihenkilö keskusjärjestö STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toi Tehyn valtuuston järjestäytymiskokoukseen keskusjärjestön terveiset.  Palola piti Tehyn roolia merkittävänä paitsi STTK:n suurimpana jäsenjärjestönä niin myös vahvana yhteiskunnallisena vaikuttajana.

Myös keskusjärjestöjen rooli on Palolan mielestä yhä edelleen suomalaisessa yhteiskunnassa merkittävä.

- Tiedot STTK:n ja muiden keskusjärjestön kuolemasta ovat ennenaikaisia. Keskusjärjestöjä tarvitaan mm. työelämän uudistamisessa ja työntekijöiden että työntekijöitä edustavien aseman puolustamisessa. Visiomme onkin  ”maailman paras työelämä ja hyvinvointi”.

Alkaneesta liittokierroksesta Palola totesi, että kyseessä on eräänlainen hydbridiliittokierros, johon vaikuttaa vahvasti kilpailukykysopimus.

- Liittokierrokseen vaikuttavat kiky-sopimuksen johdosta vuosityöajan vastikkeeton pidennys,  työeläkemaksujen työttömyysvakuutusmaksujen korottaminen vuosina 2018 – 2019 sekä julkisen sektorin lomarahojen leikkaus, joka vaikutti erityisesti pieni- ja keskituloisten palkkoihin. Tottakai siis nyt on palkankorotusten aika ja varsinkin kun talousennusteet ovat pitkästä aikaa positiivisia.

Palola totesi, että liittokierroksella on pidettävä myös huolta yritysten kilpailukyvystä ja julkisen talouden tasapainosta.

Tehyn puheenjohtajaa Rauno Vesivaloa Palola piti harkitsevana toimijana, joka punnitsee vaihtoehtoja ja jolla on pitkä kokemus.

- Raunon pitkä kokemus ay-toiminnasta on alkanut ruohonjuuritasolta ja se päätyy valtiomiesmäisiin puheenvuoroihin.  Arvostan Raunoa suuresti.