STTK tyytyväinen budjettiriihen päätöksen edistää perhevapaauudistusta

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK katsoo, että hallituksen budjettiriihessä saavutettiin palkansaajien kannalta myönteisiä päätöksiä. Etenkin pitkään toivottu perhevapaauudistuksen edistyminen on hyvä asia.

- Perhevapaauudistuksen valmistelu on askel oikeaan suuntaan erityisesti naisten työllisyysasteen ja tasa-arvon kannalta. On hyvä asia, että tässä päästään vihdoinkin eteenpäin, STTK:n pääekonomisti Ralf Sund kiittelee.

Hallituksella olisi ollut mahdollisuus käyttää taloustilanteen suomaa tilannetta panostamalla enemmän sellaisiin kohteisiin – ja vain sellaisiin – jotka pienentävät kestävyysvajetta. Näitä olisivat olleet tutkimus- ja tuotekehittelyyn ja koulutukseen tehtävät lisäpanostukset sekä aktiivisen työvoimapolitiikan tehostaminen.

- Mahdollisuuden vähentää Suomen velkaantumista pitkällä aikavälillä hallitus jätti käyttämättä. Aktiivisen työvoimapolitiikan osalta tehtiin useita oikeansuuntaisia päätöksiä, kuten työnhakijan oikeus käyttää työttömyysturvaa päätoimiseen opiskeluun aikaisempaa laajemmin lisäämällä opiskeluoikeuksia työttömyysetuudella. Mahdollisuudet työllisyysasteen nostoon ovat nyt erinomaiset, panostukset työvoimapolitiikkaan tehoavat kun työpaikkoja on tarjolla takavuosia enemmän.

Myös palkansaajien verotuksen lievä alentaminen tuloverotuksen ja työttömyysvakuutusmaksun alennuksen kautta on STTK:n mielestä myönteistä.