Sotesta suomeksi: tuliko takki vai tuluskukkaro?

Suomen sote-uudistusta rakennettiin kuin Iisakinkirkkoa. Pitkään ja hartaasti. Mitä mieltä lopputuloksesta tulisi olla? Tervetuloa HALI:n, Tehyn ja Lääkäripalveluyritykset (LPY) ry:n järjestämään Sotesta suomeksi: tuliko takki vai tuluskukkaro? -keskustelutilaisuuteen kesäiseen SuomiAreenaan.

Tilaisuus järjestetään 16.7. klo 16–17 Porissa kauppakeskus BePOPissa, Yrjönkatu 22.

Puhumme sotesta suomeksi kolmessa väittelyssä, joissa politiikan, palveluiden ja työelämän kautta arvioidaan uudistuksen vaikutuksia, hyötyjä ja haasteita.

Sote-uudistuksen politiikasta väittelemään saapuvat ministeri Annika Saarikko (kesk) sekä kansanedustaja ja puheenjohtaja Li Andersson (vas). Sotepalveluiden kehittämisen näkökulmista debatoivat HUS:in toimitusjohtaja Aki Lindén ja LPY ry:n puheenjohtaja Yrjö Närhinen. Uudistuksen vaikutuksesta sotealan arkeen ja johtamiseen ajatuksensa kertovat Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sekä Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Tilaisuuden lopuksi keskustelijat kääntävät katseensa tulevaisuuteen ja pohtivat 2030-luvun sotepalveluja. Tuomarina tilaisuudessa on Katleena Kortesuo, joka pitää huolen,että sotesta keskustellaan selkokielellä ammattijargonia välttäen.

Mitkä on sote-tunnelmat nyt? - SuomiAreena 2018