#Sotechat etsii Twitterissä reseptiä sote-uudistuksessa onnistumiseen

Tehy järjestää maaliskuussa kaikille avoimen Twitter-chatin, jonka aiheena on sote- ja maakuntauudistus. Keskustelu käydään Twitterissä keskiviikkona 29.3.2017 klo 11.30–12.30 tunnisteella #sotechat.

Sote-uudistuksessa on puhuttu liikaa rakenteista ja organisaatioista ja liian vähän ihmisistä tai käytännön hoitotyöstä. Uudistus tehdään viime kädessä asiakkaan parhaaksi ja sen toteuttavat käytännössä sosiaali- ja terveysalan koulutetut ammattilaiset. Miten huomioimme heidät sote-uudistuksen myllerryksessä? Miten sote-uudistus onnistuu siten, että alkuperäiset tavoitteet toteutuvat, mutta ihmiset eivät unohdu?

Tehyn sote-chatissä keskustellaan ratkaisuista, jotka huomioivat sekä asiakkaan että työntekijän. Keskustelu käydään alla olevien kysymysten kautta.

Oman näkemyksensä aiheesta jakavat chatissä muun muassa kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen @merjamakisalo ja Sari Sarkomaa @sarisarkomaa, Mehiläisen yhteiskuntasuhteiden johtaja Lasse Männistö @lassemannistoValviran oikeudet ja teknologiaosaston johtaja Jussi Holmalahti @HolmalahtiJussiKätilöliiton puheenjohtaja Millariikka Rytkönen @millaryt sekä Suun terveydenhoidon ammattiliiton STAL ry:n toiminnanjohtaja Niina Nivala-Huhtaniska @NiinaNivala.

Tehystä keskustelussa ovat mukana toimialajohtaja Kirsi Sillanpää @SillanpKirsi, työvoimapoliittinen asiantuntija Mervi Flinkman @MerviFlinkman, työympäristöasiantuntija Anna Kukka @KukkaAnna ja  työympäristöasiantuntija Kaija Ojanperä @kaijaoja

Keskustelun aiheet

• K1: Voiko sote-uudistus mitenkään onnistua?
  • K2: Suomalaisten terveyserojen kaventaminen on yksi soten alkuperäinen tavoite. Kerro konkreettinen esimerkki asian edistämiseksi.
  • K3: Onko digitalisaatio, automaatio ja robotiikka hoitoalalla mahdollisuus vai uhka? Kiteytä perustelu.
  • K4: Sote-palvelujen on pyörittävä 24/7. Miten huolehditaan hoitohenkilökunnan jaksamisesta sote-myllerryksen keskellä?
  • K5: Mikä on reseptisi sote-uudistuksen onnistumiseen? Kiteytä soten menestysresepti.

Näin osallistut keskusteluun

• Tehy tviittaa keskustelun kysymykset yksi kerrallaan tililtä @Tehy_ry.
  • Keskustelun runkona toimivat yllä olevat kysymykset. Voit valmistautua chattiin etukäteen, ja esimerkiksi halutessasi kirjoittaa tviittisi valmiiksi.
  • Tviittaa näkemyksesi kysymyksiin omalta tililtäsi:
    • Lisää tviitin alkuun vastauksennumero, esim. V1:
    • Muista aina käyttää tviitissä myös aihetunnistetta #sotechat.
  • Tviittaa yksi vastaus kerrallaan, kun @Tehy_ry on esittänyt chatissä kysymyksen.
  • Kommentoi vapaasti muiden tviittajien keskustelunavauksia.

Keskustelua voi seurata kätevästi Tchat.io -sivuston kautta http://www.tchat.io/rooms/sotechat tai normaalisti Twitterin hakutoiminnolla tunnisteella #sotechat

Koonti keskustelusta on nähtävissä jälkikäteen osoitteessa www.tehy.fi/sotechat.

Tervetuloa mukaan!

Lisää kalenteriin