Tehyläinen: Askarruttaako SOTE-sopimus tai lastenhoitajien asema KVTES:ssa? Katso vastaukset yleisimpiin kysymyksiin!

Syyskuun alussa astuu voimaan SOTE-sopimus, joka on maamme suurin alakohtainen työehtosopimus. Sopimuksen piiriin siirtyy noin 180 000 työntekijää. Lastenhoitajista tulee kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) suurin henkilöstöryhmä. Muutoksien myötä työntekijöiden ei tarvitse tehdä uusia työsopimuksia.

SOTE-sopimus helpottaa merkittävästi työehdoista ja palkoista sopimista, koska jatkossa neuvottelupöydässä käsitellään vain sote-henkilöstön asioista. Katso videolta Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemen selostus solmitusta SOTE-sopimuksesta ja sen vaikutuksesta ja merkityksestä sote-henkilöstölle.

Lastenhoitajat ovat jatkossa KVTES:n suurin henkilöstöryhmä ja neuvotteluasema on parempi kuin aiemmin. Katso videolta Tehyn neuvottelupäällikkö Riikka Rapinojan selostus lastenhoitajien asemasta KVTES:ssa.

Sote-sopimuksen sisältö ja KVTES:n varhaiskasvatusta koskevat muutokset –webinaari

Sote-sopimuksen sisältö ja KVTES:n varhaiskasvatusta koskevat muutokset – webinaari jäsenille 25.08.2021

Katso myös Tehyn asiantuntijoiden laatima Kysymyksiä ja vastauksia SOTE-sopimuksesta, josta näet vastaukset useimpiin kysymyksiin. SOTE-sopimuksesta ja lastenhoitajien asemasta KVTES:ssa löydät esitykset uutisen lopusta.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, ole yhteydessä omaan luottamusmieheesi. Voit jättää kysymyksen myös Tehyyn asiointipalvelussa