Opiskelijat hyödyntävät koulutussivustoa myös ryhmätöissään.

Sote-alan osaaja, tiedätkö palkkasi?

Yksi työelämän perusperiaatteista on, että työntekijä uskaltaa kysyä palkastaan, kun hän vastavalmistuneena tai opiskelijana menee töihin. Hänen on osattava tehdä myös työsopimus ja tiedettävä, mistä työsuhteen tärkeimmät ehdot löytyvät.

Jos et tiedä vastauksia, apua löytyy verkosta. Tehy lanseerasi reilu vuosi sitten avoimen ja maksuttoman koulutussivuston sosiaali- ja terveysalan työntekijöille, yhteistyössä oppilaitosten kanssa. Se soveltuu hyvin itsenäiseen opiskeluun. Materiaaleja voivat hyödyntää opiskelijoiden lisäksi työelämässä toimivat soteosaajat ja esimiehet.

- Opiskelijat käyttävät sivustoa opinnoissaan esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulussa ja Yrkeshögskola Noviassa. He ainakin tietävät, miten työsopimus tehdään, ja että työehtosopimuksesta löytyvät työsuhteen tärkeimmät ehdot, sanoo Tehyn aluetoimiston järjestöasiantuntija Päivi Ovaskainen Turusta.

Verkkosivustolla on tähän mennessä käyty lähes 11 000 kertaa. Kiinnostuksen kohteita ovat olleet mm. työmarkkinatieto, työntekijän vastuu ammatissa, työsopimus, palkkaus ja vuosiloma. Lue lisää Tehyn verkkokurssi soteosaajille.