Kuva: Jenni Tikka

Sinikka Snåresta vuoden bioanalyytikko

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry on valinnut vuoden 2018 bioanalyytikoksi Sinikka Snåren Vantaalta. Valinta julkistettiin tänään.

Sinikka Snåre toimii avoterveydenhuollon laboratorion tiiminvetäjänä HUSLABissa. Snårea ehdotti vuoden bioanalyytikoksi kollega. Ehdotuksen mukaan Sinikka Snåre on pitkän päivätyön tehnyt määrätietoinen, puolueeton ja periksiantamaton tiiminvetäjä. Hän on työskennellyt analytiikan ja näytteenoton parissa sekä sairaalalaboratoriossa että avoterveydenhuollossa.

Snåren valinnassa korostuivat aktiivisuus näytteenottoprosessien kehittämiseen: hän on toiminut kouluttajana, kouluttautunut itse ja ollut aktiivijäsenenä näytteenoton asiantuntijaryhmässä. Snåre on suunnitellut toimivia prosesseja ja esimerkillään ja sinnikkyydellään nostanut henkilökunnan motivaatiota ja arvostusta näytteenottoon. Määrätietoisuuden lisäksi hänellä on huumori ja sydän paikallaan.

Vuoden bioanalyytikko valitaan vuosittain hakemusten perusteella. Ehdotuksia voivat tehdä liiton jäsenet, työyhteisöt, taustayhteisöt tai alueyhdistys. Valinnan tekee hakemusten perusteella Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n hallitus, ja valinta julkaistaan aina kuluvan vuoden Laboratoriolääketiede ja näyttely –tapahtumassa.