Röntgenhoitajaliiton puheenjohtaja Hanna Kalliomäki: Uusien tehtävien näyttävä palkassa

Suomen Röntgenhoitajaliiton edustajisto valitsi viime viikonloppuna pitämässään kokouksessa Hanna Kalliomäen liiton uudeksi puheenjohtajaksi. Kalliomäen toimikausi on 2019 – 2021.

Kalliomäki on valmistunut röntgenhoitajaksi Helsingistä ja toiminut aiemmin Röntgenhoitajaliiton tehtävissä, mm. Uudenmaan ja Päijät-Hämeen Röntgenhoitajien puheenjohtajana sekä liiton kansainvälisten asioiden koordinaattorina.

Kalliomäki pitää erityisen tärkeänä jäsenistön koulutusta ajankohtaisissa asioissa. Esimerkiksi nyt joulukuussa voimaan astuva uusi säteilylaki aiheuttaa paljon muutoksia röntgenhoitajan tehtäviin. Uudessa laissa määritellään, että röntgenhoitajasta voi uudistuksen myötä tulla peruskuvantamisessa säteilyturvallisuudesta vastaava (STV) ja tämä tuo tullessaan lisäkoulutusta ja -vastuuta, jonka myötä röntgenhoitajan on vaadittava lisää palkkaa työnantajalta.

- Tätä olemme tuoneet esille ja tuomme esiin viestinnässä jäsenistölle. Toivon, että kukaan röntgenhoitaja ei lähde STV:n tehtävää tekemään ennen kuin tehtävänkuvasta ja palkasta on sovittu työnantajan kanssa. Myös uuden säteilylain edellyttämä lisäkoulutus tuo kentälle tarpeen koulutuksen järjestämisestä, teemme tiivistä yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa tässäkin asiassa, Kalliomäki sanoo.

Kalliomäki on toiminut röntgenhoitajana useissa erilaisissa tehtävissä, mm. natiivikuvantamisen, tietokonetomografiakuvausten, mammografiaseulontojen ja sädehoidon parissa. Kokemusta on kertynyt niin sairaalamaailmasta kuin kunnalliselta puolelta sekä röntgenlaitteiden myynnistä ja markkinoinnista. Uransa alussa Kalliomäki toimi puoli vuotta sairaalassa Lontoossa ”radiographer helper” -nimikkeellä. Tällä hetkellä hän toimii Terveystalossa.

- Päädyin alalle sattumalta työskennellessäni lukion jälkeen pari vuotta lähettinä yksitysellä lääkäriasemalla. Huomasin, miten mielenkiintoista röntgenhoitajan työ on, ja minua niin kuin monia muitakin röntgenhoitajia kiinnostaa erityisesti työn teknisyys, hoitotyön lisäksi. Ala onkin parinkymmenen vuoden aikana muuttunut kovasti analogisesta kuvantamistekniikasta digitalisaation aiheuttamaan mullistukseen ja opittavaa riittää koko ajan.

Röntgenhoitajaliiton hallituksen jäseniksi valittiin Ulla-Mari Aakula, Jaana Hyväri, Harri Laakkonen, Maija Leskenmaa, Maria Pirttikoski, Laura Rajaniemi ja varajäseniksi Kati Helander, Elina Manninen ja Tiina Nousiainen.

Röntgenhoitajaliitto on yksi Tehyn kahdeksasta yhteistyöjäsenjärjestöistä