kuva: Leena Louhivaara

Raskaussyrjintä yleistä sosiaali- ja terveysalalla

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen kirjoittaa raskaussyrjinnästä, joka on yleistä sosiaali- ja terveysalalla. Tehy on kampanjoinut tänä vuonna raskaussyrjintää vastaan.

Tasa-arvolaissa säädetään sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta. Työelämässä on kiellettyä asettaa työntekijää tai työnhakijaa huonompaan asemaan kuin toista sukupuolta oleva henkilö ellei erilaiseen kohteluun ole hyväksyttävää syytä. Raskauden perusteella tapahtuva syrjintä katsotaan sukupuoleen perustuvaksi.

Vaikka raskaussyrjintä on laissa kielletty, niin silti Tehyyn tulee jatkuvasti yhteydenottoja siitä että työnantajat eivät ole jatkaneet raskaana olevien määräaikaisia työsuhteita.  Tyypillistä on, että työntekijöitä roikotetaan vuosikausia määräaikaisissa työsuhteissa ja kun työntekijä ilmoittaa raskaudesta ei työsuhdetta jatketa. Tehy riitauttaa vuosittain useita kymmeniä raskaussyrjintäjuttuja vuosittain ja suurin osa jutuista päätyy sovintoon, koska tasa-arvolain rikkominen on naisvaltaisen alan työnantajalle herkkä asia.

Ongelma kohdistuu erityisesti työuransa alkupäässä, määräaikaisessa työsuhteessa oleviin nuoriin naisiin, jotka eivät työpaikan menettämisen pelossa uskalla nostaa asiaa esiin. Merkittävä osa syrjinnästä jääkin siksi ehkä piiloon.

Raskaussyrjintä on sitkeä ilmiö ja työnantajat tietävät, että syrjintä raskauden perusteella on kiellettyä, mutta siitä huolimatta työsuhdetta ei jatketa perhevapaan ajaksi. Räikeimmissä tapauksissa työnantaja toivoo työntekijän tervetulleeksi takaisin töihin kun perhevapaat on pidetty.

Erityisen huolestuttavaa on se, että syrjintää tapahtuu julkisella sektorilla. Työnantajien kannattaisi ottaa raskaussyrjintä tosissaan, sillä raskaussyrjintään liittyvät oikeudenkäynnit ovat kalliita.

Kirjoitus on julkaistu mm. Uusimaa-lehdessä.