Tiedätkö, mitä kaikkea bioanalyytikot tekevät? Kuva: Annika Rauhala.

Päivä ilman bioanalyytikoita

Mitä sairaalassa tapahtuu, kun bioanalyytikot ovat lakossa ja epäpätevä henkilökunta yrittää paikata tilannetta parhaansa mukaan. Siitä kertoo Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) bioanalyytikko-opiskelijoiden video.

Opiskelijat toteuttivat yrittäjyyskurssilla huumorilla sävytetyn videon, jonka he toivovat synnyttävän keskustelua bioanalyytikoiden työn tärkeydestä ja monipuolisuudesta. Tehtävänantona oli tuoda esille bioanalyytikon työtä.

– Idea jalostui fiktiiviseksi uutisvideoksi, jossa bioanalyytikot ovat järjestäneet lakon. Toivomme videon tuovan esille ammattimme työnkuvaa humoristisella tavalla, kertoo bioanalyytikko-opiskelija Jasmiina Kivimäki.

Ylimääräinen uutislähetys: Päivä ilman bioanalyytikoita

Kansainvälinen Bioanalyytikkopäivä 15.4

Bioanalyytikkopäivän tarkoituksena on tuoda esiin spesifisiä terveysongelmia bioanalyytikon näkökulmasta ja tuoda esiin ammatin roolia tutkimuksessa, diagnostiikassa ja potilaan hoidossa.

– Bioanalyytikkopäivän aiheena tänä vuonna on antibioottiresistenttiys, halusimme sisällyttää asian myös videoomme, kertoo Kivimäki.

Kansainvälisen bioanalyytikkopäivän sloganina on "Antibioottiresistenssi maailmanlaajuisena uhkana",  "Antibiotic Resistance: Biomedical Laboratory Scientists respond to the global threat".

Bioanalyytikon ammatti

Bioanalyytikot (rekisteröidään laboratoriohoitaja-nimikkeellä) ovat laillistettuina terveydenhuollon ammattihenkilöinä ainoita laboratoriotyön prosessiin koulutettuja ammattihenkilöitä. Bioanalyytikko osaa arvioida laboratoriotutkimustulosta huomioiden preanalyyttiset tekijät.

Bioanalyytikon koulutuksessa näytteenotto ja preanalytiikka ovat osana kaikkia ammattiaineita ja käytännönharjoittelua. Potilasturvallisuuden toteutuminen edellyttää koko laboratoriotyön prosessin ymmärtämistä ja hallintaa. Potilasturvallisuudesta huolehtimiseen liittyy myös potilaan yksilöllinen ohjaaminen, turvalliset välineet ja tilat, hygienia, työn suunnittelu sekä henkilöstön oikea mitoitus.

Suomessa alan ammatillista edunvalvontaa hoitaa Tehyn yhteistyöjäsenjärjestö Suomen Bioanalyytikkoliitto ry. Liiton jäsenmäärä on 4300 ja sillä on 14 alueyhdistystä. www.bioanalyytikkoliitto.fi