kuva: iStock

Onko päiväkotiryhmäsi mitoitus kunnossa?

Tarkista työpaikkasi mitoitus Tehyn ryhmäkokolaskurilla.

Varhaiskasvatuslaissa on tarkkaan määritelty kuinka suuri päiväkotiryhmä saa olla ja kuinka monta lasta yhdellä kasvatusvastuullisella saa olla vastuullaan.

Tehyn ja Suomen lastenhoitoalan Liiton yhteisellä #kallislasti -kiertueella tuli ilmi, että useimmilla paikkakunnilla ympäri maata on päiväkotien lapsiryhmissä liikaa lapsia suhteessa kasvattajiin. Samalla tuli selväksi se, miten vaikea on laskea kuinka monta lasta saa yhtä aikaa olla paikalla ryhmässä.

Laskemiseen vaikuttaa se ovatko lapset alle vai yli 3-vuotiaita, kokopäiväisiä (5h) päivässä vai osapäiväisiä (alle 5h) päivässä. Laskentaan vaikuttaa myös se noudatetaanko kunnassa yli 3-vuotiaiden osalta lain mukaista mitoitusta 8 lasta / kasvattaja vai kunnan päätöksellä alhaisempaa mitoitusta eli 7 lasta/ kasvattaja.

On myös muistettava, että laki määrittää minimitason. Eli jos ryhmässä olisi yllättäen vähemmän lapsia kuin laissa määritelty suhdeluku määrittää niin se ei haittaa!

Laskemisen helpottamiseksi on Tehyn sivuille tuotettu ryhmäkokolaskuri joka auttaa laskemaan onko ryhmä lainmukainen.

Laskurin löydät osoitteesta https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/henkilostomitoitus-varhaiskasvatuksessa

Käyttäjän Kirsi Rossi kuva

Saisiko integroidun ryhmän laskurin?