Mitalin saanut lastenhoitaja: Parasta on vuorovaikutus lasten ja vanhempien kanssa

Presidentti palkitsi äitienpäivänä 33 äitiä ansioituneesta kasvatustyöstä. Palkittavien joukossa oli Tehyn seniorijäsen Raija Roitto.

Onneksi olkoon! Presidentti on myöntänyt sinulle Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan 1 luokan mitalin kasvattajana tekemästäsi arvokkaasta työstä. Mikä on ollut kasvattajan työssä antoisinta ja toisaalta haasteellisinta?

Työni parhaita puolia on ollut vuorovaikutus lasten ja vanhempien kanssa. Lastenhoito ja kasvatus ovat aina olleet minulle sydämenasioita. Omaan perheeseemme syntyi viisi lasta, neljä tyttöä ja yksi poika. Toinen lapsemme, Kristiina, eli vain aamusta iltaan.

Olen saanut seurata lasten kasvua ja elämänkaarta viisikymmentä vuotta. Lapsi on niin aito! Se koskettaa aina.

Haastavinta on ollut puheeksi ottaminen, kun on syntynyt huoli lapsesta. Lasten edun tulee olla ensisijalla. Resurssien vähyys on haaste ehkäisevässä työssä.

Mikä on saanut sinut tekemään lastenhoitajan työn ohella paljon vapaaehtoistyötä perheiden ja lasten hyväksi?

Vapaaehtoistyö on hyvin samanlaista kuin työnikin oli. Lapsi on siinäkin aina keskiössä. Olen saanut toimia lasten puolestapuhujana monella eri taholla. Vapaaehtoistyössä on ollut käyttöä lastenhoitajan koulutukselle sekä työstä saadulle ammattitaidolle ja elämänkokemukselle.

Olet ollut eläkkeellä neljä vuotta. Miltä tyypillinen päiväsi näyttää?

Tyypilliseen päivään kuuluu muun muassa vesijumppaa ja talvisin hiihtoa puolisoni kanssa. Kesällä ja syksyllä olen mökillä ja teen pieniä matkoja. Puutarhanhoito ja marjastus ovat meidän hyötyliikuntaa. Nuoruuden harrastuksesta, ompelusta, on tullut minulle uudestaan rakas. Ompelukone on tuttu näky pöydällä.

Vietämme paljon aikaa aikuisten lastemme ja heidän perheidensä kanssa. Lastenlapsia meillä on tällä hetkellä viisi. Se on suuri rikkaus.

Teksti: Jaana Reijonaho

Kolme kysymystä -sarjassa haastatellaan tehyläisiä, jotka ovat saaneet tunnustuksen ansiokkaasta työstä.