Kuva: Maria Pirttikoski

Minna Tikkanen on Vuoden röntgenhoitaja 2019

Suomen Röntgenhoitajaliitto palkitsi tänään oululaisen Minna Tikkasen Vuoden röntgenhoitaja -palkinnolla Radiografiapäivillään Oulussa.

Minna Tikkanen valmistui röntgenhoitajaksi vuoden 1998 lopussa. Hän on työskennellyt koko uransa OYSin diagnostiikassa, josta viimeiset 15 vuotta lasten röntgenissä. Hän on perehtynyt lasten kuvantamisen optimointiin, laadunvarmistukseen, työohjeiden tekoon ja perehdytykseen. Minna on ahkera luennoitsija ja esiintyy pyydettäessä paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.

- Pidän röntgenhoitajan perustyöstä ja asiakkaat ja potilaat ovat työn suola. Natiivikuvantaminen on ykkösjuttu, koska siinä näkee reaaliajassa oman käden jäljen.

Minna on myös järjestöaktiivi. Hän on kuulunut Tehyn PPSHP:n ammattiosaston hallitukseen ja ollut vuosia myös kuvantamisen alueen luottamusmies. Hän on ollut pitkään mukana Pohjois-Pohjanmaan Radiografiayhdistyksen toiminnassa, suurimman ajan rahastonhoitajana. Hän on ollut myös Suomen Röntgenhoitajaliiton hallituksen sekä edustajiston jäsen.

Esimiehet ja työkaverit luonnehtivat Minna Tikkasta henkilöksi, joka on taitava työssään. Hän selvittää aktiivisesti tutkimusten laadunhallintaan ja kuvantamiseen liittyviä kokonaisuuksia, jotka pohjautuvat näyttöön perustuvaan tietoon. Minna kouluttaa ja tekee laadukasta työtä itsearviointiprojekteissa.

- Hän käyttää tietoa niin, että kuvanlaatua voidaan parantaa ja säderasitusta alentaa, potilaan parhaaksi. Hänen työskentelynsä on varmaa ja sujuvaa. Minnalla on ihana tapa ottaa koko perhe huomioon lapsipotilaan kuvauksissa.

Suomen Röntgenhoitajaliitto ry yhdistää lääketieteellisen kuvantamisen ammattilaisia ja alan opiskelijoita. Liiton jäsenmäärä on 3 600, ja se on yksi Tehyn kahdeksasta yhteistyöjäsenjärjestöstä.