Kuva: iStock

Kuntatyönantajan kanssa riita työehtosopimuksen voimassaolosta

Koulutettua hoitohenkilöstöä edustavat ammattijärjestöt Tehy ja SuPer vaativat työtuomioistuinta vahvistamaan, että uusi KT Kuntatyönantajien kanssa allekirjoitettu kunta-alan virka- ja työehtosopimus (KVTES) on voimassa.

Kunta-alan pääsopijajärjestöt, akavalaista Jukoa lukuun ottamatta, allekirjoittivat uuden virka- ja työehtosopimuksen perjantaina 2.3.2018. KT Kuntatyönantajat katsoo, että se astuu voimaan vasta, kun kaikki pääsopijajärjestöt ovat allekirjoittaneet KVTESin. Siksi kiista on ammattijärjestöjen mielestä ratkaistava työtuomioistuimessa.

Kuntatyönantajan tulkinta on aiheuttanut ongelmia työntekijöille, kun työnantaja ei ole myöntänyt allekirjoitetun sopimuksen mukaisia vapaita. Uuden virka- ja työehtosopimuksen mukaan työntekijällä on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen, kun lapsi on alle 12-vuotias. Palkallinen isyysvapaa piteni kuudesta arkipäivästä 12:een arkipäivään.

Jos työnantaja ei myönnä uuden sopimuksen mukaisesti hoitovapaata tai isyysvapaata, tehyläisiä neuvotaan ottamaan yhteyttä omaan luottamusmieheen.

Käyttäjän Jukka Loponen kuva

Ylityökielto uudelleen voimaan.
Käyttäjän Jukka Loponen kuva

JUKOn hallitus vahvisti neuvottelutulokset « Takaisin 6.3.2018 JUKOn hallitus on tänään 6.3. pitämässään kokouksessa vahvistanut kaikki neuvottelutulokset. Sopimukset vahvistettiin ajalle 1.2.2018-31.3.2020 Kirkon virka- ja työehtosopimus Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus liitteineen Kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus Kunnallisen lääkärien virkaehtosopimus Kunnallisen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus Valtion yleinen virka- ja työehtosopimus AVAINTA ry:n työehtosopimus Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n vuokrattavia työntekijöitä koskeva työehtosopimus Työterveyslaitoksen työehtosopimus Yliopistojen yleinen työehtosopimus