Kuva: Matti Matikainen

Kuntatyö palkitsi tekijänsä – onnistumisia esillä gaalassa

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja varhaiskasvatuksen ”Innostavia tekoja” palkittiin Kunteko-gaalassa.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Mallu-auto vie terveyspalveluja haja-asutusalueelle. Autossa on sairaanhoitajan vastaanotto sekä suun terveydenhuollon palveluja sekä etälääkärimahdollisuus. Mallun toiminnasta vastaa palvelupäällikkö Satu Simolin

Lempäälän kunnan psykiatrian yksikön Tsemppi Cafe tarjoaa kuntalaisille tietoa mielenterveydestä seurakunnan tiloissa keskustassa. Tarkoitus on edistää mielenterveyden hyvinvointia ja hälventää mielenterveyden ongelmiin liittyvää häpeää. Tsemppi Cafeta on ollut ideoimassa vastaava sairaanhoitaja Minna Salonen

Varkauden kaupungin on onnistuneesti kehittänyt lapsiperheille tarkoitettuja palvelujaan ongelmia ennaltaehkäiseviksi ja asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Jokainen perhe on esimerkiksi saanut oman neuvola- tai kouluterveydenhoitajan, joka toimii perheen luottohenkilönä. Häneen otetaan yhteyttä myös muissa kuin terveyteen liittyvissä asioissa.

Kolarin kunta on kehittänyt vanhus- ja kehitysvammayksikköjen työyhteisöjä ja parantanut niiden välistä yhteistyötä. Hyvä yhteistyö on heijastunut sekä työyhteisöihin että työn laatuun.

Varhaiskasvatuksessa palkittiin Hyvinkään kaupungin Lukemaan -hanke. Hankkeen tarkoitus on lisätä lukemisen arvostusta ja lisätä maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuutta. He kuulevat saman äänikirjan ensin suomeksi ja sitten omalla äidinkielellään. Hanke on käynnissä sekä päiväkodeissa, perhepäivähoidossa että avoimen varhaiskasvatuksen kerhoissa ja kohtaamispaikoissa. Jokaiselle päiväkodille ja ryhmälle laaditaan oma suunnitelma varhaislukemisen vahvistamiseksi. Yhteistyökumppanina on kirjasto.

Kuntatyön kehittämistä juhlistettiin 20. marraskuuta Kunteko-gaalassa Helsingissä. Gaalassa myönnettiin yhteensä 41 palkintoa kuntatyöpaikoille ja -työntekijöille, jotka ovat parantaneet työelämän laatua ja palveluja.